Dure hotelkamers steeds goedkoper

Dure hotelkamers steeds goedkoper

Hotelkamers in het luxe segment worden steeds goedkoper. De gemiddelde hotelkamer in een vijfsterrenhotel is in het afgelopen jaar dertig euro goedkoper geworden. Ook viersterrenhotels laten een prijsdaling zien. En de bezettingsgraad daalt in alle segmenten. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder ruim tweehonderd Nederlandse hotels.

Ook in viersterrenhotels werden de prijzen van een kamer goedkoper. Daar daalde de kamerprijs met 8 euro naar gemiddeld 87 euro. In het vijfsterren segment daalde de prijs van 231 euro in 2008 naar 201 in 2009 euro. De enige prijsstijging was te vinden in het drie sterrensegment: met een stijging van één euro naar 78 euro in 2009.

De gemiddelde kamerprijs in de hele hotelbranche liet dus ook een daling zien. In vergelijking met 2008 is de prijs in 2009 met vijf euro gedaald naar 90 euro voor een gemiddelde hotelkamer.

Bekeken vanaf 2007

Opmerkelijk is dat de prijsdaling in vijfsterrenhotels bekeken vanaf 2007 minder drastisch is. Toen was de gemiddelde prijs van een hotelkamer 215 euro (waar het nu 201 euro is). Tussen 2007 en 2008 was er dus sprake van een flinke stijging van de prijs.

Bij driesterrenhotels lag de prijs tussen 2007 en 2008 gelijk en bij viersterrenhotels nam de prijs in die jaren ook iets af (van 99 euro naar 95 euro).

Bezettingsgraad

Naast de daling in de kamerprijs laat de hotelbranche als totaal ook een flinke daling in de bezettingsgraad zien. Na een lange periode van positieve ontwikkelingen in de hotelmarkt, daalde die voor het eerst in 2008.

In 2009 zette de daling zich verder door op alle vlakken. Hij daalde ook nog eens sterker dan vorig jaar, namelijk van 65,8 procent in 2008 met 3,3 procentpunt naar 62,5 procent in 2009.

Grote daling bezettingsgraad bij viersterren

De landelijke daling van de bezettingsgraad is vooral te zien in het viersterren segment. In 2008 was de bezettingsgraad daar nog 67,1 procent, terwijl dat in 2009 nog maar 63,0 procent was. Dat is een daling van 4,1 procentpunt.

Uitzonderingen Limburg en Zeeland

Limburg is de enige provincie die een uitzondering laat zien in de prijsdaling. De provincie wist de kamerprijs op het niveau van 2008 te houden met een gemiddelde van 87 euro, maar dat leverde wel een daling in de bezettingsgraad op. Die laat dit jaar een daling zien van ruim vijf procentpunt.

Zeeland is merkwaardig genoeg de enige provincie die een flinke stijging in de bezettingsgraad laat zien: Van 59,7 procent in 2008 naar 67,6 procent in 2009.

Aandeel leisure stijgt

De verschuiving van de zakelijke markt naar leisure is al enige tijd op gang. Ook in 2009 zette deze trend zich door, met name in het vijfsterren segment. Het afgelopen jaar was 49,8 procent van de boekingen in alle segmenten van zakelijke aard (in 2008 was dat 52,2 procent) en had leisure een aandeel van 50,2 procent (in 2008 was dit nog 47,8 procent). Het vrije tijd segment liet dus een stijging van 2,4 procentpunt zien in 2009.

Vijfsterren leisure

Opmerkelijk is dat het aandeel leisure in het vijfsterren segment stijgt van 44,2 procent in 2008 naar 52 procent in 2009. Dat is een stijging van 7,8 procentpunt. In 2007 was het aandeel leisure in het vijfsterren segment nog maar 34,4 procent.

Verwachting voor 2010

KPMG is redelijk negatief over 2010. Toch verwacht de organisatie dat 2010 een stabilisatiejaar is in bezettingspercentages en kamerprijzen.

Volgens hen manifesteert die stabilisatie zich het eerst in de Randstad en vervolgens in de rest van Nederland, net zoals dat ook met de crisis was. De stabilisatie zal ook het eerst in het vijfsterren segment te merken zijn.

Volgens KPMG komt dit omdat het herstel in de zakelijke markt nog op zich laat wachten en het aantal buitenlandse gasten nog maar beperkt toeneemt. Buiten de Randstad doet zich dan ook een verdere daling van de bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs voor.

De bestedingen in het leisuresegment kunnen nog verder onder druk komen te staan vanwege de aangekondigde bezuinigen om het financieringstekort op te lossen. Die maatregelen kunnen effect hebben op de koopkracht, waardoor de bestedingen van gasten uit eigen land mogelijk achter blijven. Dat heeft effect op de bestedingen in het leisuresegment.

De organisatie verwacht dat het herstel van de totale markt niet eerder zichtbaar is dan medio 2011.

Aanbevelingen van KPMG

KPMG stelde in hun rapport een aantal aanbevelingen op die bij kunnen dragen aan een goede bezetting bij aantrekkende economie. Wij hebben ze hieronder verwoord:

  • Volgens hen moet een hotellier tijdig investeren in zijn hotel. Op die manier is hij helemaal klaar op het moment dat de economie aantrekt. ‘Nu out of order is straks goed bezet’, aldus het rapport.
  • Daarnaast moet de financiering op orde zijn. Een basisvoorwaarde, wil aan de eerste aanbeveling voldaan kunnen worden. Er moeten genoeg liquide middelen zijn.
  • De hotellier moet zich continue afvragen wat hij toevoegt ten opzicht van zijn consumenten. Hij moet onderscheidend vermogen hebben en heel innovatief zijn.
  • Het personeelsbestand moet geflexibiliseerd worden.
  • Focus op sales en marketing. Denk aan nichemarkten: speel daar op in.
  • Service. ‘Klanten komen niet meer vanzelf, goede service is meer dan ooit een belangrijk onderdeel van de ‘beleving’ van de gast.
  • Reviews op internet

    Naast bovenstaande adviezen, tipt KPMG ook nog een ander onderwerp aan in hun rapport: de review sites op internet. Volgens de organisatie moeten hotelliers ‘onmiddellijk handelen naar het verschil tussen officiële en onofficiële’ informatie over hun hotel.

    Er mag geen verschil zijn in de geluiden die u zelf verspreid over u hotel en die van anderen. Met andere woorden: als er veel negatieve recensies van uw hotel op internet staan verliest u geloofwaardigheid.

    KPMG raad aan om te reageren op zowel negatieve als positieve reviews. Bedank de gasten voor het nemen van de tijd om te schrijven en bied excuses aan met uitleg in geval van een negatieve recensie.

    Alle cijfers komen uit het KPMG onderzoek naar Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.