Twintig procent van NH Hoteles naar Chinese partner

Twintig procent van NH Hoteles naar Chinese partner

NH Hoteles heeft een Chinese partner gevonden die twintig procent van de hotelgroep heeft overgenomen. De partner, HNA Group, is voor NH Hoteles tevens de toegangsdeur voor China, waar het bedrijf tot nu toe nog geen hotels heeft.

De HNA group betaalt 431,6 miljoen euro voor het aandeel in NH Hoteles en krijgt twee leden in de raad van bestuur van het hotelbedrijf. Het Chinese bedrijf is hiermee de op een na grootste aandeelhouder van het Spaanse NH Hoteles.

Lokale kennis

Met hulp van de nieuwe partner wil NH Hoteles de grote Chinese markt betreden. Het bedrijf wil vooral viersterrenhotels openen in China. De joint venture zet het bestaande reserveringssysteem van NH in, het merk en het management maar gaat gebruik maken van de lokale kennis van HNA op gebied van geschikte hotel locaties in China, lokaal management en logistiek.

NH-topman Mariano Pérez Claver roemt de grote commerciële waarde van de samenwerking tussen beide partijen. ‘NH kan hierdoor de Chinese markt betreden. Een markt met veel potentie, een waar veel kansen liggen.’

HNA is geen kleine partij voor NH. Het bedrijf is het zesde grote particuliere bedrijf in China met meer dan 80.000 werknemers en een omzet van 7 miljard euro. Het bedrijf is onder meer actief in de reiswereld (toerisme en vliegverkeer) onroerend goed (waaronder hotels) en retail.