Horeca 'niet blij' met protestadvertentie

Horeca 'niet blij' met protestadvertentie

Koninklijke Horeca Nederland is ontstemd over de ga-niet-naar-Nederland-advertentie die eind vorige week in The New York Times stond. 'Do not enter the Netherlands, cultural meltdown in progress' schreeuwen de witte letters op de zwarte achtergrond. 'Niet zo'n handige keuze,' zegt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland.

Als de (Amerikaanse) lezers deze oproep serieus nemen, zal het toerisme en de horeca in Nederland hier mogelijk onder gaan lijden. Joris Prinssen: ‘Dit is voor de Dutch Artists een handige manier om aandacht te vragen voor hun probleem. Maar wij hadden liever gezien dat ze de degens hadden gekruist met Tweede Kamerleden. Dit is niet zo'n handige keuze. Het lijkt me beter als de mensen achter de advertentie het gesprek aan gaan.’

Ook het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen is onaangenaam verrast. ‘Ik begrijp de cry for attention, maar de oproep aan toeristen om weg te blijven begrijpen we niet en ondersteunen we ook niet,’ aldus woordvoerster Thérèse Ariaans.

Het Parool wist te melden dat de advertentie betaald is door meer dan vijftig donateurs die graag anoniem willen blijven.