AMEX: hotelprijzen stabiliseren door crisis

AMEX: hotelprijzen stabiliseren door crisis

Na jaren van voortdurend stijgende prijzen zijn de tarieven in de Europese hotelmarkt aan het stabiliseren en in veel plaatsen is de Average Daily Rate (ADR - de gemiddelde dagprijs) die door bedrijven wordt betaald aan het dalen. Dit meld creditcardmaatschappij American Express (Amex).

De trend was duidelijk zichtbaar in de ADR’ s in het eerste en tweede kwartaal van 2008. In de eerste drie maanden vertoonden 41 van de 48 tarieven in Europese steden die Amex monitort nog een gemiddelde toename van 6,9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze trend veranderde echter in het tweede kwartaal toen 30 van de 48 steden een daling van 3,6% te zien gaven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In Nederland stegen bijvoorbeeld de tarieven in Amsterdam in het eerste kwartaal van dit jaar met 10,5% ten opzichte van 2007, in het tweede kwartaal daalden de prijzen met 5,8%.

Karen Penney, vicepresident business solutions voor Amex global commercial card, zegt over de ontwikkelingen in Europa: ‘We zien nu ook dat de Europese hotelmarkt in een nieuwe fase terechtkomt, die wordt gekenmerkt door een afname van de vraag en door lagere tarieven. Uit onze analyse blijkt dat na jaren van sterke groei de tarieven in veel belangrijke Europese steden aan het afnemen zijn.’

‘We zien met name dat de malaise in de financiële sector merkbaar is in de meeste Europese financiële centra, zoals Londen, Frankfurt, Parijs, Genève en Edinburgh, onder andere doordat de hoteltarieven aan het dalen zijn.’

Niet alleen de hoteltarieven stabiliseren. Eenzelfde mechanisme is zichtbaar in de luchtvaartprijzen, constateert Amex. Als gevolg van de toename van de olieprijzen zijn de laagste prijzen van de Economy vliegtickets voor lange afstanden vanuit Europa in het eerste kwartaal gestegen. De prijsstijgingen in het tweede kwartaal zijn genivelleerd door een afname van de vraag. De prijzen van andere klassen en vluchten over korte afstanden zijn in heel Europa relatief stabiel gebleven, blijkt uit de business travel monitor van Amex.

Amex kijkt vooral naar de consumentenkant van het verhaal. Dat hotels door de crisis nog met andere problemen worden geconfronteerd, wordt buiten beschouwing gelaten. Hier heeft KHN sectorvoorzitter Hotels Frans Hazen eerder vandaag wel uitspreken over gedaan.