Aswolk: worsteling voor hotels op Schiphol

Aswolk: worsteling voor hotels op Schiphol

De hotels op Schiphol profiteren niet extreem van de aswolk die het vliegverkeer heeft stilgelegd. Dit in tegenstelling tot berichten in de media van afgelopen weekend. Hotels worstelen met extra gasten, gemaakte reserveringen, no-shows en annuleringen.

Dit zegt Kees Teer, general manager van het Dorint Hotel Amsterdam Schiphol en woordvoerder overleg Schiphol Hotels. ‘Iedereen denkt dat de hotels op Schiphol topomzetten draaien omdat niemand van de luchthaven weg kan, maar men vergeet dat er ook heel veel gasten niet kunnen komen.’

Worsteling

De hoteliers worstelen volgens Teer met gereserveerde kamers voor nieuwe gasten en met gasten die hun kamer eigenlijk uit moeten maar dat niet willen omdat hun vlucht is geannuleerd. ‘Dit heeft afgelopen weekend meer dan eens verhitte taferelen opgeleverd. We hebben als hoteliers op Schiphol allemaal hectische dagen achter de rug.’

Hotelmanager Teer vervolgt: ‘Je weet niet welke gast wel of niet komt opdagen. En een gast vertellen dat zijn gereserveerde kamer is vergeven, is het laatste wat je als hotelier wilt doen. Wij hadden om die reden elke avond nog enkele kamers over.’

Extra omzet

Het beeld dat tv en kranten schetsen dat hotels op Schiphol gouden tijden beleven door de aswolk, klopt volgens Teer niet. ‘Afgelopen weekend hebben we natuurlijk wel wat omzet opgepikt, maar dat gaan we komende week weer net zo hard verliezen.’

Annuleringen

Het verliezen van de omzet komt deze week. Maandagochtend regent het annuleringen van internationale meetings, congressen en evenementen. Organisatoren vinden de situatie te onzeker,niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Daar hebben volgens Teer alle hotels in de gehele regio last van. Niet alleen op Schiphol, maar ook in Amsterdam, Noordwijk et cetera.

Kees Teer: ‘Klanten ga je niet voor honderd procent belasten. Je hoopt een alternatieve datum te vinden en uit coulance ga je dan niet de schade volledig verhalen.’

Woekerprijzen

Ook berichten over het berekenen van woekerprijzen voor de hotelkamers, ontkent Kees Teer. ‘Dat is een vertekening van de werkelijkheid. Wij zijn als hoteliers gebonden aan een maximum prijs. Wellicht ontstaat dit beeld doordat alleen de duurste kamers, suites en bruidssuites nog beschikbaar waren.’