'Betrouwbaarheid reviewsites moet omhoog

'Betrouwbaarheid reviewsites moet omhoog

De betrouwbaarheid van reviewsites als Iens en Zoover moet omhoog. Dit is de conclusie van het MissetHoreca-debat op donderdag 12 januari op de Horecava over deze sites. Iens en Zoover die zelf deelnamen aan het debat zegden toe hieraan te werken. Ondernemers van hun platform weren behoort niet tot de mogelijkheden.

Deze laatste wens heeft Sander Hendrix van Manna in Nijmegen. Hij wil dat mensen geen reviews meer kunnen geven op zijn bedrijf. ‘Ik wil mijn eigen marketing voeren.’ Iens Boswijk voelt hier echter niets voor. ‘Wij willen een compleet platform zijn voor mensen die uit eten willen. Restaurants bewust niet vermelden, gaat niet gebeuren,’ zei ze stellig.

Wel wil ze werken aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de reviews op Iens.nl. En dat wil Stephan Bosman van Zoover ook, zo was te horen tijdens het debat.

Proevers uitsluiten

Iens Boswijk: 'We werken aan het verhogen van de betrouwbaarheid.' Uitsluitend nog de mogelijkheid bieden om via een social sign in (Facebook, LinkedIn etc) te reageren, ziet ze niet zitten omdat Iens.nl bang is om een doelgroep van proevers uit te sluiten die geen account hebben op bijvoorbeeld Facebook.

Misset Horeca redacteuren Radboud Bergevoet en Demian van der Reijden die een coverstory schreven met de veelzeggende kop: ‘Recensiesites drijven op list en bedrog’ (Misset Horeca nr 1, 13 januari 2012) pleiten echter wel voor uitsluitend reviewen via een social sign in. ‘Dan maar minder recensies, als ze maar betrouwbaar zijn.’

Doodschrijven

Horecaondernemer Moniek Krul van Bie de Tantes uit Eys ziet de positieve kanten van de recensiesites als Iens en Eetnu wel. Haar ergernis zit in het feit dat ze op die platformen de discussie niet aan kan gaan met reviewers. ‘Ik word doodgeschreven, maar kan er niets tegen doen. Dat stoort mij en veel van mijn collega’s enorm.’ Deze tip nam Iens Boswijk ter harte. Boswijk zegde toe met Sander Hendrix en Moniek Krul in gesprek te gaan over de verbetering van haar site.

Wederhoor

Zoover biedt ondernemers wel de mogelijkheid om wederhoor te geven, zegt Stephan Bosman van de reviewsite. ‘Ook verwijderen we ongeveer dertig procent van de reacties.’ Controle vindt echter achteraf plaats en niet altijd correct, zo blijkt uit valse reviews die de redactie van Misset Horeca heeft kunnen plaatsen op Zoover en die er ook nu nog steeds op staan.

Vanaf 17 januari staat op missethoreca.nl een videoverslag van het complete debat dat op de Horecava plaatsvond.



Lees hier de gehele reactie van Iens Boswijk op de coverstory van Misset Horeca.

Knallend reviewdebat Misset Horeca