Consumentenbond naar NMa om rol boekingssites

De Consumentenbond heeft de NMa ingeschakeld om de rol van hotelboekingssites nader te bekijken. Uit eigen onderzoek zou blijken dat er nauwelijks prijsconcurrentie is. 'Consumenten zijn hier de dupe van en betalen te veel voor een hotelkamer', staat in een brief aan de kartelwaakhond.

Voor de Reisgids-uitgave van mei/juni onderzocht de Consumentenbond de online en offline boekingsmarkt voor hotelovernachtingen. Daaruit komt naar voren dat er online nauwelijks verschillen zijn tussen de prijzen van de boekingssites en de websites van de hotels, maar dat het in één op de vier gevallen voordeliger is om telefonisch te boeken bij het hotel. ‘In een enkel geval leverde dat zelfs een korting op van 86 euro.’

‘Dit lijkt het gevolg te zijn van strikte voorwaarden die boekingssites hanteren voor hotels’, schrijft de bond aan de kartelwaakhond. ‘De prijs op de website van het hotel mag namelijk niet lager zijn dan die bij de boekingssite.’

Hoewel hoteliers overeenkomsten met individuele boekingssites vrijwillig aangaan, lijkt het er volgens de Consumentenbond toch op dat er een collectief negatief (prijsopdrijvend) effect is op de mededinging ‘doordat alle grote boekingssites de strikte voorwaarden hanteren met betrekking tot de prijsstelling van het hotel op de website van het hotel.’

En dus is de consument de dupe, concludeert de bond. ‘Gelet op de grote rol van boekingssites in de keuze van consumenten voor een hotel, alsmede de aankomende vakantieperiode, menen wij dat een nader onderzoek van de NMa de mededinging op deze markt ten goede zal komen’.

De Consumentenbond vergeleek de prijzen van zestien hotels (5 in Amsterdam, 6 in Berlijn en 5 in Brussel) bij de hotels zelf en bij dertien boekingssites. Daarnaast werd elk hotel gebeld met de vraag wat een kamer kostte op een bepaalde datum.