Cruiseschepen kassa voor Amsterdam

Cruiseschepen kassa voor Amsterdam

MSC Cruises laat haar nieuwste schip, de MSC Magnifica, vanaf de doop in Hamburg rechtstreeks naar Amsterdam varen. Bij Passenger Terminal Amsterdam (PTA) staan ze 'helemaal op scherp' om het schip dinsdag een perfecte ontvangst te geven.

'Het gebeurt niet vaak dat een nieuw schip meteen na de doop Amsterdam aandoet en al helemaal niet een schip van dit kaliber', zegt PTA-directeur René Kouwenberg.

Dat het schip 'om de hoek' gedoopt wordt, helpt. Maar Amsterdam wordt ook steeds belangrijker voor cruiserederijen en andersom brengen de varende luxehotels heel wat geld in het laatje. Vorig jaar kwamen 93 cruiseschepen naar PTA; voor dit jaar staat er één meer op het programma. 'We hadden gerekend op een stabilisatie, maar er zit toch nog groei in.' Voor 2011 staan er al 86 in planning.

De komst van een cruiseschip naar Amsterdam levert de stad volgens Kouwenberg gemiddeld een half miljoen euro op. Vooral de schepen die de stad als vertrek- en aankomsthaven hebben, doen de kassa rinkelen. 'De passagiers komen eerder, blijven langer en boeken een mooi hotel.'

De cruisegangers die in de stad komen, pikken een museum mee, gaan naar de diamanthandel en even langs de Bijenkorf. 'Overal waar ze geld uit kunnen geven, doen ze het. In de Amsterdamse winkels zien ze aan het creditcardgebruik dat er een schip ligt.'

Steeds vaker blijft een schip een nacht in Amsterdam. 'Normaal doen ze overdag even de stad aan en 's avonds halen ze de mensen weer aan boord zodat daar geld verdiend kan worden', weet Kouwenberg. Dit jaar blijven van de 94 schepen zeventien een nachtje in de stad. 'Meestal gebeurt dat alleen bij de Sidneys van deze wereld.'

Volgens Maurits Kruytzer, directeur van MSC Cruises Nederland, wordt Amsterdam steeds belangrijker. 'Dat zie je aan het aantal keren dat we de haven aandoen.' Een paar jaar geleden deed MSC Amsterdam aan; met het kleinste schip. 'Nu komen we vaker en met veel grotere schepen. Een van de schepen heeft Amsterdam zelfs een aantal maanden als thuishaven.'

Wanneer er nieuwe schepen van de helling rollen, zal Amsterdam 'wellicht ooit' aan de beurt komen voor de doop van een schip. Bij de MSC Magnifica gebeurde dat in Hamburg. 'De Duitse, Spaanse en Italiaanse markt zijn nu heel belangrijk voor ons', zegt Kruytzer. Maar dat de MSC Magnifica Amsterdam als eerste haven aandoet, zegt ook al wat. 'Nederland wint aan belang voor ons; we tonen zo'n schip graag.'

De Magnifica heeft ook wat te tonen. Het schip heeft alle gebruikelijke faciliteiten, maar onderscheidt zich onder andere door een pooltafel waar de ballen zich niks aantrekken van de golven en een overdekt zwembad, waarvan het dak open kan. 'Hierdoor zijn we minder seizoensgebonden.' Er kunnen drieduizend passagiers mee. De passagiers stappen voor de eerste vaart in Hamburg en Amsterdam op. 'We hebben tijdens deze cruise veel Nederlanders aan boord.' Vervolgens vaart de Magnifica naar onder andere Lissabon en Barcelona en heeft als eindstation Venetië.