Fairtrade week gelanceerd in Figi

Fairtrade week gelanceerd in Figi

Theater/hotel Figi in Zeist was donderdag het toneel van de aftrap van de Faitrtrade Week. Voor deze gelegenheid was prinses Máxima naar Zeist gekomen om het officiële startsein te geven.

De Fairtrade Week, van 30 oktober tot en met 9 november, staat dit jaar in het teken van de campagne ‘Make fairtrade your business’ en is bedoeld om bedrijven en consumenten kennis te laten maken met eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden geproduceerd en verhandeld worden.

Bij de opening door de prinses waren genodigden aanwezig uit het bedrijfsleven, de politiek en van ontwikkelingsorganisaties.

Figi schenkt normaal al de Fairtrade koffie van Peeze, Fairtrade thee van Simon Lévelt en Fairtrade wijnen van Wijnleverancier Verlinden, maar kocht voor deze gelegenheid ook speciaal Fairtrade koekjes, Fairtrade bloemen, Fairtrade fruit en Fairtrade chocolade in.

De chefs van Figi verwerkten deze producten in hapjes die tijdens de feestelijke borrel na de officiële opening geserveerd werden.

Stichting Max Havelaar begon twintig jaar geleden als een kleinschalig Nederlands initiatief voor eerlijke handel. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldwijd handelsmodel. De stichting koopt of verkoopt zelf geen producten, maar geeft als onafhankelijke keurmerkorganisatie het Max Havelaar-keurmerk aan producten die onder eerlijke (Fairtrade) handelsvoorwaarden zijn ingekocht. Het Fairtrade-systeem richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden.

In 22 andere landen is dit Nederlandse initiatief gevolgd, vaak onder de naam ‘Fairtrade’. In 2007 besteedden consumenten wereldwijd een bedrag van ruim 2,3 miljard euro aan Fairtrade-gecertificeerde producten. Hiervan hebben ruim 1,5 miljoen producenten en arbeiders in 58 ontwikkelingslanden voordeel.

Meer berichten over Figi: