Flinke winststijging voor Bilderberg

Flinke winststijging voor Bilderberg

Bilderberg Hotels & Restaurants heeft een uitstekend jaar achter de rug. De nettowinst steeg in 2007 met 86 procent van 4,6 miljoen naar 8,6 miljoen euro. Dat maakte de hotelketen, met twintig vier- en vijfsterrenhotels in Nederland, dinsdag bekend.

De totale omzet kwam uit op 108,5 miljoen euro, 12 procent meer dan in 2006. Het bedrijfsresultaat steeg met 78 procent naar 19 miljoen euro.

De hotelketen schrijft de resultaten toe aan een verhoging van de gemiddelde kamerprijs, een betere bezetting en een hogere gemiddelde besteding. Bilderberg kampte een aantal jaren geleden met tegenvallende resultaten.

Premium hotel brand

Algemeen directeur Dries van der Vossen is tevreden met de resultaten. ‘In 2007 heeft Bilderberg een uitstekend resultaat kunnen boeken, waar wij trots op zijn. Na een moeilijke periode in 2003 en 2004 zijn we er in geslaagd om het merk Bilderberg weer neer te zetten als een premium hotel brand’.

Van der Vossen vervolgt: ‘De groei heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2008 doorgezet. Hoewel de economische vooruitzichten voor de tweede helft van dit jaar onzeker zijn, blijven we gematigd positief’.

De hotelketen verwacht voor 2008 een winstgroei van ruim 9 procent en een omzetgroei van 4,2 procent. De mogelijke economische vertraging in Europa in de tweede helft van dit jaar ‘zou een dempend effect kunnen hebben’, maar de keten verwacht dat dit effect beperkt zal blijven.

Van der Vossen geeft aan op zijn verlanglijstje een hotel in Brabant en een accommodatie in de Randstad staan. De topman zegt blij te zijn dat banken door de kredietcrisis zwaardere vermogenseisen stellen aan kopers. ‘Dat is goed; onze kansen stijgen daardoor’, aldus Van der Vossen in Het Financieele Dagblad.