Horeca negeert houdbaarheidsdatum

Horeca negeert houdbaarheidsdatum

Verpakt eten in hotels, snackbars, wegrestaurants en sportkantines zijn regelmatig ver over de houdbaarheidsdatum. Vooral de inhoud van minibars in hotels is schrikbarend. Dat constateert verzekeringsmakelaar Marsh.

Directeur aansprakelijkheid Wilco de Haan van Marsh trekt in De Telegraaf flink van leer over de horeca versus de houdbaarheidsdatum van producten. ‘In hotels lopen de pinda’s vaak al uit de minibar, zodra je de deur opendoet’.

De Haan vervolgt: ‘Gewone consumenten letten daar niet op. Die verwachten dat het hotel of restaurant zoiets controleert. Maar die kampen met personeelstekort. De bediening heeft het zo druk, dat zij al blij is dat het ingepakte koekje op tijd bij de koffie op tafel komt’.

Ook de Consumentenbond is van mening dat het oppassen is geblazen met houdbaarheidsdatum in de horeca. ‘Consumenten zouden in de horeca alerter kunnen zijn. Na de gebruiksdatum moeten ze echt niets eten’, waarschuwt een woordvoerder in De Telegraaf.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) laat in een reactie in de ochtendkrant weten zich niet te herkennen in het probleem met gedateerde producten.