Horeca ondergeschoven kindje bij wellness

Horeca ondergeschoven kindje bij wellness

Bijna een kwart van de bezoekers van wellness laat de horeca in het centrum links liggen. Potentiële bezoekers vinden de prijs van wellness het grootste struikelblok om binnen te lopen.

Dat blijkt uit het rapport ‘Ontspannen door inspannen’, uitgevoerd door GfK en NRIT. Het rapport is op 27 maart gepresenteerd tijdens de Fit-Wellnessbeurs in Gorinchem. Tijdens de beurs is ook een platform voor wellness opgericht.

Gezonde horecavoorziening
Uit het rapport blijkt dat 21 procent van de wellnessbezoekers geen gebruik maakt van de aanwezige horecavoorzieningen. In fitnessbedrijven ligt dit percentage met 66 procent beduidend hoger. Vrouwen (42 procent) hebben iets vaker voorkeur voor een ‘gezonde’ horecavoorziening dan mannen (35 procent).

De reden om een wellnessbedrijf te bezoeken wordt grotendeels bepaald door de prijs. 44 procent van de ondervraagden heeft de afgelopen twaalf maanden geen wellness- of fitnessbedrijf bezocht omdat het te duur is.

Geen abonnement
Verder blijkt uit het onderzoek dat middelbaar of hoogopgeleiden het vaakst een wellnessbedrijf bezoeken. Van de honderd bezoekers hebben er 28 het middelbaar beroepsonderwijs gevolgd en 25 genoten hoger beroepsonderwijs.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 81 procent van de wellnessbezoekers geen abonnement of lidmaatschap heeft. De horecavoorzieningen in wellnessbedrijven worden vaker gebruikt door personen van 30 jaar en ouder.

Zie ook:
Wellness in vogelvlucht