Marjolein van den Broek, Student Bedrijfskunde Master Management of Innovation aan de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam, deed onderzoek naar het gedrag van hotels op reviews op internet.
Uit het onderzoek blijkt dat hotels nog niet profiteren van review websites. Veel hotels zien potentie in de sites, maar zijn langzame volgers. Tevens zijn de hotels vaak nog bang voor de transparantie en de macht van de gebruiker op het web, concludeert Van den Broek.
Reviews
Van den Broek stelt dat er een proces nodig is om te kunnen innoveren. Ze schrijft: Verschillende factoren zijn daarvoor nodig namelijk een Online Review Linking Systeem, ondersteuning van het hoofdkantoor en draagvlak van het team.
Het Online Review Linking System bestaat uit een aangewezen persoon of afdeling. Die verzamelt de online reviews, reageert op positieve en negatieve reviews, en zoekt contact met de gast.
Stimuleren
Tevens moet het hoofdkantoor van een hotelgroep het gebruik van web 2.0, waar reviews onder worden geplaatst, stimuleren en ondersteunen. Als laatste moet er in een hotelorganisatie een draagvlak worden gecreëerd voor innovaties en het gebruik van web 2.0.
Van den Broek schrijft dat het hoofdkantoor vrijheid om te innoveren moet bieden. Er is een aantal hotels die vrij gestandaardiseerd zijn en dan niet de vrijheid krijgen om te innoveren. Dit is jammer, stelt Van den Broek.
Tip