Kennedie: te weinig aandacht voor analysemodellen

Kennedie: te weinig aandacht voor analysemodellen

Topman Hans Kennedie van Golden Tulip vindt dat er op hoge hotelscholen te weinig aandacht wordt besteed aan analysemodellen om het financiële management van hotels te verbeteren. Kennedie roept op om een speciaal platform te starten.

Kennedie deed zijn uitlatingen bij een congres over hotelvastgoed in het NH Barbizon Palace op woensdag 28 november. Hij was daar een van de sprekers.

De chief executive officer van Golden Tulip antwoordde bevestigend op een stelling uit de zaal van Joost Mees van MD Hotel Investments ‘dat er op hoge hotelscholen te weinig aandacht is voor financiële termen zoals return on investment en return on equity’.

‘Dat klopt. Er is verbetering nodig. Je moet een platform creëren om dit specialisme beter te ontwikkelen’, aldus Kennedie na afloop van zijn twintig minuten durende presentatie over Golden Tulip. Hij vindt dat het tijd wordt voor een platform voor afgestudeerden van de hotelscholen om financiële technieken bij te schaven.

Wim Dooge, directeur van de Hoge Hotelschool in Den Haag, laat desgevraagd in een reactie weten dat zijn school veel tijd besteedt aan financieel management. ‘Onder meer met de modules Money & Markets, Managerial Finance en Business Plan. Onze studenten besteden hieraan ruim zevenhonderd uur studie.’

Dooge vervolgt: ‘Daarnaast besteden onze studenten in hun afstudeerfase ongeveer tweehonderd uur studietijd aan het beoordelen van company performance zoals ROI, revPAR en ADR. En het maken van financiële planning zoals een geprognoticeerde eindbalans, cashflow overzicht en resultatenrekening.

Daarnaast biedt de hotelschool de keuzemodule ‘Principles of Investment Management’ aan. ‘In deze module vragen wij onze studenten financiële marketen, voornamelijk equity markets, te bestuderen vanuit het perspectief van de investeerder. Onze docenten “Finance” volgen de internationale experts zoals Jan de Roos en Stephen Rushmore op de voet’.