KHN start actie tegen auteursrechtenclubs

KHN start actie tegen auteursrechtenclubs

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) start samen met VNO-NCW en MKB-Nederland een actie tegen auteursrechtenorganisaties. Door het niet verlengen van contracten met SENA en BUMA dreigen horecaondernemers per 1 januari 2008 fors meer te betalen. KHN spreekt van absurde prijsstijgingen en is een actie gestart.

Met de actie ‘De maat is vol’ roept KHN leden op hun handtekening te zetten op een toegestuurde kaart. Met het ondertekenen van de actiekaart worden de ministers van Economische Zaken en Justitie gevraagd het huidige auteursrechtenbeleid te herzien.

Zo wil KHN dat het toezicht op de BUMA/STEMRA en vergelijkbare organisaties wordt aangescherpt en aangevuld met toezicht op tarieven. Daarnaast moet er binnen drie maanden één uitvoeringsorganisatie komen.

Kijk- en luistergeld

Verder wil KHN dat er gekeken wordt of er ter vervanging van de bestaande heffingen een algemene fiscale heffing kan komen, naar voorbeeld van de aanpak rond kijk- en luistergeld. Ook moet de auteurswet aangescherpt worden en moet de Nederlandse politiek zich meer richten op de Europese lobby over auteursrechten, vindt KHN.

Voor KHN-leden komen per 1 januari 2008 de kortingsregelingen voor BUMA en SENA te vervallen. Dit omdat de auteursorganisaties horecaondernemers zelf weer willen factureren. KHN meldt dat hierdoor forse verhogingen dreigen. Samen met VNO-NCW en MKB-Nederland hoopt KHN een sterker front te vormen in de strijd tegen auteursrechtenorganisaties.

Actiekaarten verzamelen

Recentelijk hebben minister Hirsch Ballin van Justitie en minister Van der Hoeven van Economische Zaken een brief ontvangen van de brancheverenigingen. Daarin wordt gewezen op noodzakelijke maatregelen die nodig zijn. De komende weken verzamelt KHN de actiekaarten om deze vervolgens aan de ministers aan te bieden.

Vrijdag 12 oktober een uitgebreid achtergrondverhaal in Misset Horeca over de KHN-actie.

Zie ook