Lucas Petit mede-exploitant cruiseschip

Lucas Petit mede-exploitant cruiseschip

Hotelman Lucas Petit (Stroom, Delta, Badhotel) stapt zo goed als zeker in de exploitatie van het passagiersschip SS Rotterdam. Hij bouwt de hutten in het schip om tot hotelkamers. Petit en de directeur van de Rotterdam, Hans Elemans, hebben dit tegenover Misset Horeca bevestigd. 'De onderhandelingen zitten in de laatste fase.

Driesterrenplus

De SS Rotterdam krijgt dit najaar een vaste plek in de Maashaven, aan de kade van het stadsdeel Katendrecht. Het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerikalijn wordt in gebruik genomen als multifunctioneel schip voor wonen, werken en recreëren. Maatschappelijk betrokken ondernemen als basis, maar wel met een commerciële insteek.

Er komen restaurants, ruimten voor private dining, vergaderzalen en er kan worden geslapen. De 750 bestaande scheepshutten worden teruggebracht tot 240 hotelkamers op driesterrenplus niveau. Directeur Hans Elemans: ‘We proberen de uitstraling van het stoomschip op de kamers zoveel mogelijk intact te laten, maar het moeten geen Spartaanse verblijven worden. Laten we zeggen: authentiek maar comfortabel. De oude bedden van 1,90 meter eruit, langere bedden erin’.

Investering 50 miljoen euro

Het schip herbergt straks zalen en een theater met 600 zitplaatsen. De exploitanten rekenen op 500.000 bezoekers per jaar. Dat is inclusief de toeristen die voor rondleidingen aan boord komen. In totaal wordt 50 miljoen euro in het project geïnvesteerd. Hoewel de exploitanten op een breed publiek mikken, zal het grote geld toch in het zakelijk segment verdiend moeten worden. ‘Seminars, party’s, noem maar op. Zonder de zakengast is dit geen levensvatbaar verhaal.’ Er is ruimte voor 2000 congresgangers. Voor de exploitatie van de restaurants, bars en banqueting tekent Jaarbeurs Catering Services. De Rotterdam is goed voor de werkgelegenheid. Direct en indirect is er werk voor 800 mensen.

220 kilometer kabels

Het schip ligt op dit moment in de Willemshaven, waar het wordt gerestaureerd en gerenoveerd. De authentieke elementen blijven zoveel mogelijk behouden. In het najaar wordt het schip naar z’n nieuwe, vaste plek in Katendrecht gevaren, waar het verder wordt afgewerkt. Zo moeten 220 kilometer kabels en leidingen worden vervangen. Nieuwe leidingen zijn onder meer nodig omdat de Rotterdam overstapt van eigen 110 volts stroomvoorziening op 220 volt.

Caribbean

De SS Rotterdam werd in 1958 in de vaart genomen en vervoerde vele duizenden emigranten naar Amerika. Toen in de jaren 70 steeds meer mensen de oversteek per vliegtuig maakten, bleken de grote passagiersstoomsschepen niet langer nodig. Er brak een nieuwe toekomst aan voor de SS Rotterdam, als cruiseschip. Tot 2000 zette cruisebedrijf Premier Cruises het schip in op reizen in het Caribisch gebied en naar Alaska. Premier ging failliet en Joep van den Nieuwenhuizen kocht het schip. Hij wilde de Rotterdam laten ombouwen tot vijfsterrenhotel met casino. Van dat plan kwam niets terecht, omdat Van den Nieuwenhuizen zelf failliet ging. Een Rotterdamse woningcorporatie kocht de SS Rotterdam aan, met het doel er een maatschappelijk betrokken onderneming van te maken. Oud-politicus Hans Elemans, die zijn sporen onder meer verdiende in ‘complexe en maatschappelijk betrokken’ projecten, werd erbij gehaald om de kar te trekken.