Meer direct contact met potentiële gast

Meer direct contact met potentiële gast

Er is een duidelijke verschuiving naar de traditionele distributiekanalen, zo blijkt uit onderzoek van KPMG. Klanten lopen dus vaker zelf binnen bij een hotel voor een reservering. Dat gaat ten koste van het eigen reserveringssysteem.

Het aantal walk-inns in hotels is het afgelopen jaar gestegen, net zoals direct contact tussen klant en hotel. De walk-inns stegen van 4,4 procent in 2008 naar 4,7 procent in 2009. Het direct contact nam een vlucht van 38,2 procent in 2008 naar 46,2 procent in 2009.

Ook de inloop bij vijfsterrenhotels is groter geworden: een stijging van maar liefst 2,2 procentpunt naar 3,7 procent in 2009.

In vergelijking met 2008 is er wel minder geboekt via eigen websites van hotels. Ook het percentage reserveringen via een online derde partij of via touroperators en reisbureaus is gedaald. Het percentage reserveringen via een derde partij daalde van 20,8 naar 20,4 en via een touroperator daalde het van negen naar acht procent in het afgelopen jaar.

Wat opvalt is dat de internetagenten steeds vaker een totaalproduct aanbieden. Ook wel ‘dynamic packaging’ genoemd. Ze bieden een hotel, vliegticket, auto, verzekeringen en tours samen aan.

De cijfers komen uit het jaarlijks onderzoek van KPMG naar de hotelbranche.