Mogelijk fraude met hotels op Google Maps

Mogelijk fraude met hotels op Google Maps

Hoteliers in Amsterdam zijn vermoedelijk slachtoffer van fraude met een boekingssite. Op Google Maps worden niets vermoedende consumenten doorgestuurd naar een website die erg lijkt op die van het hotel. In werkelijkheid komen ze op een boekingssite terecht, waardoor hoteliers onnodig commissie moeten afdragen.

De vermeende frauduleuze praktijken zijn aangekaart door Erik Baumann van Hoteliers.com richting de redactie van MissetHoreca.nl. Baumann heeft gisteren diverse hotels en hotelketens op de hoogte gebracht van zijn ontdekking op internet.

‘Wat deze affiliate boekingssites doen is het registreren van een domeinnaam die lijkt op die van een hotel of keten. Vervolgens passen ze in Google Maps de directe contactgegevens van dit hotel aan en worden de bezoekers naar de frauduleuze website geleid in plaats van naar de eigen hotelsite. Die website linkt weer door naar partijen als Booking.com, zodat de frauduleuze partij een gedeelte van de commissie opstrijkt over een boeking die eigenlijk commissievrij had moeten zijn’, aldus Baumann.

Jack Ligtvoet van Centre Hotels in Amsterdam is niet blij met de ontdekte handelwijze omtrent zijn hotelreserveringen via het web. Consumenten die op Google naar zijn hotel zoeken, worden doorgewezen naar de vermeende fraudesite. Op die site wordt onder andere het logo van Centre Hotels gevoerd.

‘We onderzoeken of we ze juridisch kunnen aanpakken. Daarnaast hebben we contact gezocht met Google om melding te maken van het misbruik. Om hoeveel boekingen het gaat en hoe lang dit als speelt, is ons nog niet bekend. Wel is duidelijk dat we bij elke boeking commissie moeten betalen, terwijl die boeking gewoon bij ons gedaan had kunnen worden’, aldus Ligtvoet.

In het geval van het Amsterdamse Centre Hotels komen mensen via Google Maps uit op www.reservation.centrehotels.tk in plaats van www.centrehotels.nl. Ligtvoet vermoedt dat de website www.reservation.centrehotels.tk wordt gerund ergens vanuit het buitenland.

Inmiddels is ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op de hoogte van de commotie in de hotellerie over de vermeende fraude. KHN zegt geschokt te zijn en gaat verder onderzoek doen naar deze materie.

‘Met deze praktijken worden de gasten misleid en worden vooraanstaande bedrijfsnamen van hotels misbruikt. Inmiddels hebben we contact gelegd met onze internationale partners om te onderzoeken wat er gedaan kan worden aan deze praktijken’, aldus KHN-woordvoerder Joris Prinssen.