Ooggetuigenverslag uit vlammenzee Californisch hotel

Ooggetuigenverslag uit vlammenzee Californisch hotel

De vlammen in California duperen niet alleen de wereldsterren in Malibu, ook de horeca in het getroffen gebied heeft het zwaar, waar tienduizenden bewoners en hotelgasten moesten evacueren. Nederlander Tony Landegent, management trainee in een hotel in San Diego, vertelt Misset Horeca zijn ervaringen. Een ooggetuigenverslag vanuit de vlammenzee.

Onaangekondigd dreef de eerste rook een week geleden het hotel binnen, vertelt Landegent. Diezelfde avond nog moest hij evacueren, net als de 600 gasten van het luxe resort Rancho Bernardo Inn waar hij werkt.

Reverse 911-call

Zijn eigen huis werd ’s nachts bedreigd door de vlammen, de hitte was al voelbaar, dus zocht hij met een huisgenoot onderdak bij familie van die huisgenoot, buiten San Diego. Daar ontving hij de gevreesde 'reverse 911-call': de hulpdiensten bellen iedereen om te melden dat men binnen een kwartier weg moet zijn.

Voor het hotel betekende dat alle gasten bij zusterhotels in de omgeving moesten worden ondergebracht, geen sinecure als alle taxi’s bezet zijn en alle wegen verstopt zitten met evacués.

Fooien

Voor het hotel en bijbehorend restaurant is de gelede financiële schade te verhalen op de verzekering, maar het personeel loopt volgens Landegent een slordige duizend dollar (ruim 700 euro) aan fooien mis in de week die het hotel en het restaurant dicht zijn geweest.

Dit weekend gaan hotel en restaurant van de Rancho Bernardo Inn weer open, en gaat men mondjesmaat terug naar ‘business as usual’. Ook Landegent moet weer aan het werk, maar heeft in ieder geval -ongevraagd- een ervaring in ‘crisismanagement’ opgedaan.

Nu de rust weer enigszins is weergekeerd, mailde Landegent zijn verhaal naar Misset Horeca. Lees hier zijn indringende verslag.