Payer hekelt stelling Mövenpick-baas

Payer hekelt stelling Mövenpick-baas

General-manager Roberto Payer van het vijfsterrenhotel Hilton Amsterdam vindt de uitspraak van Ron Bar-El, gm van het nieuwe Mövenpick hotel in de hoofdstad, ongepast. Bar-El riep eerder deze week dat het aantal vijfsterrenhotels in de hoofdstad moet worden ingekrompen. 'Hij weet niet waar hij over praat'.

Payer reageert desgevraagd op uitlatingen van Bar-El op Missethoreca.nl. Bar-El is van mening dat er in Amsterdam vijfsterrenhotels zijn, die naar internationale maatstaven niet vijfsterrenwaardig zijn. Als voorbeelden noemt hij het Renaissance en het Hilton hotel. Volgens Bar-El zijn vijfsterren voorbehouden aan bedrijven met echte topluxe zoals Okura en het Amstel Hotel.

‘Hij weet niet waarover hij praat', aldus een felle Payer in een eerste reactie aan de redactie van MissetHoreca.nl. 'Tot voor kort zat hij in de Vijfsterrencommissie. Hoe kan hij dan nu zoiets zeggen? Het is niet gepast om dit te roepen. Het is ook niet waar. Ik heb een scriptie geschreven over vijfsterrenhotels. Misschien moet in die maar naar hem sturen.’

Marcel van Aelst, general manager van Hotel Okura, laat in een mail aan de redactie weten dat te veel of te weinig vijfsterrenhotels niet van belang is. ‘Van belang is dat Amsterdam beschikt over hotels die internationaal in aanzien staan. Parijs kent hotels zoals de Plaza Athenee en de Crillon die vier sterren plus zijn, gewoon omdat men in Frankrijk als vijfsterrenhotel meer belasting betaalt’.

Van Aelst vervolgt: ‘Om Amsterdam echt internationaal te kunnen verkopen zijn gewoon goede hotels nodig waar service geboden wordt. Hotels met goede badkamers en kamers met een redelijk formaat. Het is dan ook niet direct nodig om naar drie, vier of vijf sterren te kijken. Ik wens Bar-El en Mövenpick succes. Zijn succes is het succes van Amsterdam en van ons allemaal’.

Ook Adriaan Grandia, directeur van hotel l’Europe én voorzitter van het Vijfsterrenoverleg in Amsterdam, is ongelukkig met de uitspraken van Bar-El. ‘Het is erg ongenuanceerd. Vooral omdat hij namen noemt. Volgens de Nederlandse normen voldoen die hotels gewoon aan de classificatie-eisen. Aanscherping van de normen waarover wordt gepraat, is goed. Wat nu ontbreekt zijn goede controles op de service in hotels.’