PIN-betalingen in horeca groeit fors

PIN-betalingen in horeca groeit fors

Het aantal betalingen in de horeca met de PINpas is de laatste jaren sterk toegenomen. Dat constateert Currence op basis van onderzoek. Currence is eigenaar van PIN, Chipknip, iDEAL, Acceptgiro en Incasso.

In 2007 werd PIN voor 10 procent van de betalingen in de horeca gebruikt. In 2003 slechts 4 procent. Een oorzaak van deze stijging is dat steeds meer hotels, restaurants en cafés PIN als betaalmogelijkheid aanbieden, stelt Currence.

‘Dat Nederlanders PIN nu ook steeds vaker gebruiken voor kleine bedragen, is een goede maatschappelijke ontwikkeling. Een daling van contact geld verlaagt niet alleen de maatschappelijke kosten, maar komt ook de veiligheid zeer ten goede’, aldus Bob Goulooze van Currence.

Currence verwacht dat het gebruik van PIN blijft groeien. Ook bij kleine bedragen. ‘Uit de tranactie-aantallen van de eerste maanden van 2008 blijkt dat bijna de helft van de PIN-betalingen zijn van minder dan twintig euro’.