Pintransacties in horeca in drie jaar tijd verdubbeld

Pintransacties in horeca in drie jaar tijd verdubbeld

Het aantal pintransacties in de horeca is tussen 2006 en 2009 verdubbeld van 4 procent naar 9 procent. In 2009 werd een kwart van de horecaomzet gepind, tegenover 18 procent in 2006.

Dat blijkt uit het Kostenonderzoek Betalingsverkeer, uitgevoerd door het EIM. Daaruit is ook op te maken dat de gemiddelde kosten voor een contante betaling en een pinbetaling verder naar elkaar zijn gegroeid: respectievelijk 30 en 33 eurocent.

Pinnen stimuleren loont, laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten in een persbericht, want een extra pinbetaling kost beduidend minder dan een extra contante betaling. KHN stelt verder dat de horeca nog een flinke slag kan maken door vaker pinbetalingen te accepteren en door contante betalingen en betalingen met creditcards om te buigen naar pin.

‘Pinnen in de horeca is nog geen vanzelfsprekendheid’, zegt KHN-directeur Lodewijk van der Grinten. ‘Gasten neigen vaak naar contant of creditcard. Door de simpele vraag “wilt u pinnen?” kunnen horecabedrijven het betaalgedrag in de horeca relatief eenvoudig beïnvloeden en daardoor kosten besparen’.

Een eetcafé met 1.320 transacties per maand kan op jaarbasis bijna 500 euro besparen door tweehonderd contante betalingen en vijftig creditcardbetalingen om te buigen naar pin, rekent KHN voor.

Om pinnen in de horeca een extra boost te geven, start KHN in samenwerking met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen in augustus een landelijke pincampagne.