Reputatieschade hotels bij negeren social media

Reputatieschade hotels bij negeren social media

Hotels die niets doen met sociale media laten kansen liggen met zelfs kans op reputatieschade als gevolg. Dat zegt sectormanager Leisure van de ING Sasja van As in haar rapport Hotellerie en sociale media. Van As stelt dat een actieve houding in social media een must is en dat hotels niet meer om het fenomeen heen kunnen.

De aanwezigheid op Facebook en Hyves voegt op zichzelf weinig toe, meldt Van Oss in het rapport Hotellerie en sociale media. ‘De toegevoegde waarde zit in het actief vergroten van de naamsbekendheid of merkbekendheid en de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met potentiële kanten en zo herhalingsbezoek te stimuleren’.

Het doen van aanbiedingen op Twitter, LinkedIn, Facebook of Hyves is volgens Van As onvoldoende. ‘Er kan meer worden gedaan zoals informatie verstrekken over de omgeving, evenementen of nieuws. Een hotel moet wel echt regelmatig iets bieden om volgers, fans of gasten te blijven trekken’.

LinkedIn

Uit cijfers over Amerikaanse bedrijven blijkt dat LinkedIn procentueel het meest wordt gebruikt door hotels in de VS. Gevolgd door Facebook, YouTube en Twitter. Van As: ‘In de VS heeft 43 procent van de grootste vijftig hotelmerken een Facebook-pagina. In Nedelrand zijn van de grootste hotelketens Hyves-pagina’s te vinden. De meerderheid is echter niet actief meer en heeft het karakter van ontmoetingsplaats voor personeel’.

Volgens het rapport van ING moeten hotelliers er op bedacht zijn dat ongeveer driekwart van de hotelgasten internet gebruikt als referentie bij het zoeken naar een kamer. Reviews op sites als Zoover.nl en TripAdvisor.com worden dan ook steeds belangrijker voor hotels.

Recensies

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat tweederde van de reizigers zich bij boekingsbeslissingen laat beïnvloeden door recensies op het web. Online recensies zijn bij de keuze zelfs belangrijker dan de locatie, staat in het ING rapport.

Het ING-rapport over social media in de horeca volgt enkele dag op de tip van social media-expert Petra de Boevere om te beginnen met in het in kaart brengen wat er waar op het web over jouw horecabedrijf wordt gezet. De Boevere lichtte haar suggestie toe voor de camera’s van MissetHoreca.nl na de presentatie van haar boek Meisje van de Slijterij.

Tip

Download hier het complete rapport vol met aanbevelingen.