Schmeinck zet 'taste' centraal in Carlton-show

Schmeinck zet 'taste' centraal in Carlton-show

Carlton Hotel Collection laat dit jaar alle zintuigen de revue passeren. Dit ter ere van hun 25-jarig bestaan. Donderdagavond presenteerde Angélique Schmeinck de 'grote schaal- en schelpdierenshow'.

Schmeinck is meesterkok en staat bekend als ‘smaakkunstenaar’ en cabaretière. Bij deze gelegenheid stond het zintuig ‘taste’ centraal. Carlton Hotel Collection organiseert het hele jaar activiteiten rondom hun jubileum met als centraal thema de zintuigen.

Managing Director Alfred Bree legde eerder deze maand in Misset Hotel uit dat ze kozen voor dit thema omdat ‘zintuigen essentieel zijn als het gaat om genieten’. Andere activiteiten die dit jaar gepland staan zijn proeverijen, een beachparty en nog meer kookdemonstraties.

Het 25-jarig bestaan van Carlton Hotel Collection is een goede gelegenheid nog meer naamsbekendheid te kweken. Dat moet ook wel, want Carlton heeft grote plannen. Bree zei in Misset Hotel: ‘We willen elke tweeënhalf jaar een nieuw hotel.’

Dit lijkt geen gemakkelijke opgave; groeien in deze crisistijd. 2009 was ook voor Carlton geen gemakkelijk jaar, de keten had te maken met een omzetdaling van vijftien procent. Bree ziet echter genoeg groeikansen voor de komende jaren. ‘Ik denk dat 2010 een stabilisatiejaar wordt. In 2009 was het moeilijk, in 2011 verwacht ik groei. Dit jaar hebben we de tijd om alles op orde te brengen voor deze groei. Zowel het product als de promotie daarvan.’

Aantrekkende markten

De omzetdaling van het laatste jaar wijt Bree vooral aan de crisis en de zakelijke markt. ‘De stroom van zakelijke gasten zakt terug, maar in de leisuremarkt zien we een groei. Zelfs in het afgelopen jaar gedurende de crisis. We verwachten dat in 2011 zowel de leisuremarkt als de zakelijke markt weer aantrekt.’

Aantrekkende markten zorgen vanzelfsprekend voor groei. Bree wil die groei echter wel sturen, en dicht bij huis houden. ‘We hebben tien vestigingen verdeeld over Nederland, het Verenigd Koninkrijk en België. Als we uitbreiden, blijven we in deze markt. Die kennen we en daar ligt ons potentieel.’

Qua klanten is Carlton voornamelijk gefocust op de Verenigde Staten en Europa. Toch denkt Bree dat ook de Aziatische klanten een groeimarkt worden. Niet alleen toerisme, maar ook zakelijke reizen. ‘Aziaten zullen ook zakenreizen moeten maken. Ik verwacht dat die stroom gaat stijgen. Misschien niet in het komende jaar, maar zeker in de komende tien jaar.’