Skybar kroonjuweel megahotel Ramada Apollo

Skybar kroonjuweel megahotel Ramada Apollo

In Amsterdam is het startsein gegeven voor de bouw van Ramada Apollo Amsterdam Centre. Het hotel komt in een voormalig kantoorpand van 18 verdiepingen. Met 446 kamers en een skybar op de zeventiende etage geldt het hotel als het nieuwe vlaggenschip van Apollo Hotels & Resorts.

De Apollogroep huurt het pand van projectontwikkelaar Pronam, een dochter van het Ikeaconcern. Apollo wordt verantwoordelijk voor de totale exploitatie. De groep investeert zelf €7 miljoen.

Oplossing leegstand

Anderhalf jaar is nodig om het kantoor om te bouwen tot hotel. In totaal 20.000 vierkante meter moet onder handen worden genomen. Het gaat in meerdere opzichten om een opmerkelijk hotelproject. De Apollogroep maakt als eerste keten serieus werk van het hardnekkige probleem van leegstand van kantoorpanden in de randstad.

‘Juiste bestemming’

De directie van Apollo toonde zich donderdagavond, bij de officiële start van de bouw, apetrots. ‘Ik ben blij dat dit gebouw eindelijk de bestemming krijgt die het verdient’, zei Bas Tolmeijer van Apollo. Wethouder economische zaken van Amsterdam, Carolien Gehrels, sprak van een mijlpaal. ,,Dit is goed voor de stad en de werkgelegenheid’. Amsterdam wil de komende jaren duizenden extra hotelkamers. De gemeente stimuleert en ondersteunt ondernemers en ketens die willen investeren.

Trots van Wyndham

Apollo gaat in zee met de Ramada. Tolmeijer: ‘Dankzij het sterke, wijdvertakte Ramada-label kunnen we internationaal veel meer handel genereren’. Ramada is een van de topbrands van het Amerikaanse hotelconcern Wyndham. Dankzij de deal met Apollo is Ramada na vijf jaar afwezigheid terug in Nederland.

Hoog bezoek

Topman Michael Pointer van Wyndham was speciaal voor het openingsceremonieel naar Amsterdam gekomen. Hij roemde het Ramada Apollo Amsterdam Centre, alleen al vanwege de omvang. ‘Dit wordt de grootste Ramada op het Europese vasteland’.

‘Herstel zet door’

Pointer is positief over het herstel in de internationale hotelmarkt. ‘Na drie jaar crisis zien we overal weer verbetering, bij de meeste merken’.