Van der Valk wil Pier Scheveningen verkopen

Van der Valk wil Pier Scheveningen verkopen

Horecaconcern Van der Valk wil af van de Pier in Scheveningen. De horecafamilie kocht de Pier in 1991 voor het symbolische bedrag van 1 gulden, en exploiteert er onder meer een restaurant boven zee. Nu ziet de familie er geen brood meer in; de pier kost meer dan hij oplevert.

Eind vorig jaar werd al bekend dat Van der Valk geen geld meer wilde investeren in de pier. Een maand eerder werd een deel van het evenementencomplex in de badplaats door een korte, felle brand verwoest. De familie zegt nu met pijn in het hart afscheid te nemen van de pier, die meer kost dan het oplevert. ‘Die miljoenen kunnen we beter ergens anders in steken’, aldus Rob van der Valk maandag in De Telegraaf.

Hotel bouwplannen

Van der Valk had onder meer plannen om op de Pier een hotel te bouwen, maar de pijlers bleken daarvoor te zwak. Er waren meer dingen die tegenzaten. ‘Milieuregels, klagende ondernemers en omwonenden en een gemeente die haar afspraken niet nakwam en geen nieuwe plannen maakt', zegt Van der Valk. De Pier is geen koopje meer, het bedrijf vraagt nu een 'normale prijs'.

Kurhaus

De huidige pier werd gebouwd in de jaren '50. Prins Bernhard verrichtte de opening in 1961. Lang zou de pier zijn verbonden aan de naam van de zakenman Reinder Zwolsman, die als eerste man van de Exploitatie Maatschappij Scheveningen ook het nabijgelegen Kurhaus verwierf.

Het was niet de eerste pier. Die brandde op 26 maart 1943 af. De houten constructie uit 1901 lag direct achter het Kurhaus. In de Tweede Wereldoorlog werd het paviljoen door de Duitsers gebruikt als opslag. Na de brand zaagden ze al het hout weg. Zo konden de resten niet als landingsbaan voor een eventuele Engelse invasie worden benut.