Zakendoen in hotel of restaurant neemt toe

Zakendoen in hotel of restaurant neemt toe

Volgens onderzoek van hotelketen Crown Plaza Hotels & Resorts in Engeland worden steeds minder contracten traditioneel binnen de kantoormuren gesloten. Digitale ontmoetingen winnen terrein, maar ook de markt voor zakenlunch, -diner en zelfs zakenontbijt blijft groeien.

Crown Plaza ondervroeg 1500 Britse zakenmannen over hun manier van zakendoen. Opvallend is dat ruim de helft tegenwoordig de klant of zakenpartner niet in levende lijve ontmoet voor de contractondertekening, maar slechts via e-mail, telefoon of videoconferentie.

Van het deel dat de andere partij wel de hand schudt, doet driekwart dat bij voorkeur onder het genot van een hapje tijdens een zakenlunch. Tevens gaf 35 procent aan een diner ook prima te vinden, en 21 procent schuift wel eens aan de ontbijttafel met een contract onder de arm.

Daarnaast winnen ook minder conventionele plaatsen om deals te sluiten terrein. De golfbaan komt de laatste jaren op, maar sommige zakenlui vinden het zelfs geen probleem hun klanten met contract en al mee op vakantie te nemen (10 procent), of handtekeningen te zetten in de trein (20 procent).

Daarnaast gaf een kwart aan voor het sluiten van deals vaak een sociaal evenement buiten kantooruren, als sportwedstrijden of concerten, aan te grijpen.

‘Wij bij Crown Plaza volgen deze trend al geruime tijd en zijn helemaal ingespeeld op deze behoefte’, aldus Chris Hale, vice-president marketing en communicatie voor Europa, Midden-Oosten en Afrika bij IHG, waar Crowne Plaza deel van uitmaakt.