Het onderzoek werd in juni gehouden in opdracht van Accor Hotels, eigenaar van onder meer de formules Novotel, Mercure en ibis. In die hotels worden elementen (TV Dining bij Novotel - eenpersoonstafels voorzien van een tvscherm in het restaurant) toegevoegd die het gevoel van huiselijkheid moeten verbeteren.
Driekwart van de Nederlanders (75 procent) die voor zakelijke doeleinden wel eens in een zakenhotel overnachten, vindt het belangrijk dat zij zich daar thuis voelt. Nu is dat vaak niet het geval. Hotels die vooral mikken op zakelijke gasten hebben vaak een zakelijke en daardoor onpersoonlijke uitstraling.
Herkenning
Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 90 procent klantvriendelijkheid in een Nederlands hotel (zeer) belangrijk. Maar gevraagd naar hun ervaring in een hotel, vinden ze de hotelmedewerkers vooral beleefd (57 procent). Karakteristieken als ‘vrolijk’, ‘herkennen mij’, ‘voelen wat ik nodig heb’ en ‘zijn vlot in klachtenafhandeling’ scoren vooral ‘neutraal’.
Hygiëne en internet
Andere zaken die belangrijk worden gevonden zijn een goede hygiëne, zakelijke faciliteiten zoals draadloos internet (67 procent), aansluitingen voor apparatuur zoals een laptop (81 procent) en de aanwezigheid van een bureau op de kamer (64 procent) om aan te werken. Met de hygiëne zit het meestal wel goed: 94 procent vindt de kamers schoon en opgeruimd.