Zwitsers tophotel voor Oranje

Zwitsers tophotel voor Oranje

Het Nederlands voetbalelftal verblijft komende zomer tijdens het EK in het zeer luxe hotel Beau Rivage Palace in het Zwitserse Lausanne. Het hotel is meerdere malen uitgeroepen tot beste hotel van Zwitserland.

Zondag was de loting voor het EK. Daarbij kwam naar voren dat Oranje zijn poulewedstrijden in Zwitserland afwerkt.

En dus wordt de optie op hotel Beau Rivage Palace gelicht. De Nederlandse voetbalbond KNVB nam eerder een optie op twee hotels, één in Zwitserland en één in Oostenrijk, de twee organiserende landen van het voetbaltoernooi.

75.000 wijnen

Hotel Beau Rivage Palace staat aangeschreven als een absoluut tophotel in het Alpenland. Het logiesbedrijf werd al enkele malen uitgeroepen tot beste hotel van Zwitserland. Een van de topattracties van het hotel is de imposante wijnkelder. Daarin liggen maarliefst 75.000 wijnen opgeslagen.

Voor de spelers van Oranje is het geen onbekende herberg. Tijdens de voorbereiding op het EK 2004 in Portugal werd het hotel ook al bezocht voor een trainingsstage. Ook voor het WK 2006 in Duitsland verbleven de Nederlandse voetballers in de voorbereiding op het toernooi in het hotel.

Voordat Oranje afreist naar Zwitserland verblijft het in ons land in het Golden Tulip hotel Résidence Victoria in Hoenderloo op de Veluwe. Dit hotel was eerder gastheer van Oranje tijdens het EK 2000 wat toen gehouden werd in eigen land.

Economische impact

Elke wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het aanstaande Europees Kampioenschap zal de Nederlandse economie 42 miljoen euro opleveren. Dat heeft de creditcardmaatschappij Mastercard zondag bekendgemaakt.

Op het EK speelt Oranje poulewedstrijden tegen Frankrijk, Italië en Roemenië. De wedstrijden van Frankrijk tegen Italië, Nederland tegen Frankrijk en Italië tegen Nederland zullen de grootste economische impact hebben.

De onderzoekers, onder leiding van de vooraanstaande Europese sporteconoom Simon Chadwick, concluderen dat de Europese economie met 1,4 miljard euro zal profiteren van het toernooi. Het gaat daarbij vooral om de verkoop van tickets en reizen, de verkoop van eten en drinken, merchandising, advertentie-inkomsten en een toenemend gebruik van telecommunicatie en nieuwe media.

Zie ook