65 procent hotels heeft liquiditeitsproblemen

65 procent hotels heeft liquiditeitsproblemen

Tweederde van de Nederlandse hotels kampt met liquiditeitsproblemen, blijkt uit onderzoek van KPMG. Investeringen worden uitgesteld, personeel ontslagen en gasten worden gestimuleerd vooruit te betalen.

Het is de tijd van de jaarlijks hotelrapporten. Niet alleen kwamen ING met haar toekomstvisie voor 2020 en Horwath met hun HOSTA rapport, ook KPMG peilde de branche.

Hun belangrijkste uitkomst is dat 65 procent van de bijna driehonderd ondervraagde hotels met liquiditeitsproblemen. Ruim een derde gaat dat oplossen door het personeelsbestand in te krimpen, bijna de helft wil gasten stimuleren vooruit te betalen. Ook geeft ruim veertig procent aan investeringen uit te stellen of strakkere debiteurentermijnen te hanteren.

Banken terughoudend

‘De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden’, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche. Sweers: ‘Banken zullen terughouden zijn bij (her)financiering.’

Hij verwacht dat banken hogere eisen gaan stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement en locatie en branding van het hotel. Zowel de noodzaak tot (her)financiering als de noodzaak om te investeren, zal ertoe leiden dat steeds meer hotels aansluiting zullen zoeken bij een gerenommeerde hotelketen. Alleen hotels met een unieke locatie of gebouw zullen goed zelfstandig kunnen blijven opereren.

Sweers: ‘Het is van groot belang dat hotels in economisch slechte tijden zo’n zeventig procent van hun energie richten op het verhogen van de omzet en de winstmarge en dertig procent op het verlagen van de kosten. Helaas zijn die percentages nu nog vaak omgedraaid.’

Klap

Grootste klap is dat de gemiddelde opbrengst per kamer per nacht fors daalt. Hier is de hardste slag toegebracht bij de driesterrenhotels: van €40,44 naar €28,94. Viersterren daalt van €44,06 naar €39,03 en vijfsterren groeit van €89,65 naar €95,25.

De totale gemiddelde opbrengst van een Nederlandse hotelkamer daalde vorig jaar daarmee fors, van 46.374 euro in 2010 tot 39.694 euro in 2011, een daling van liefst 14,4 procent. Sweers: ‘Deze daling wordt met name veroorzaakt door de afname van het aantal bedrijfstrainingen, congressen en feesten in hotels en de daling van de bestedingen in de restaurants en bars.

Congresmarkt

Een andere duidelijke trend is dat F&B een kleiner deel van de omzet uit is gaan maken. Was dat in 2009 nog 50 procent kamers en 40 procent F&B, in 2011 is dat 59 procent kamers en 33 procent F&B. Sommige individuele hotels meldden de afgelopen maanden de congresmarkt weer te zien aantrekken, dat geldt zeker nog niet voor de gehele linie.

Vertrouwen

Een belangrijke gaadmeter in het onderzoek was de vraag: is de hotellerie uit de recessie? 65 procent is het daarmee oneens. Slechts acht procent gelooft dat het ergste voorbij is en vertrouwen weer in het herstel van de markt.

Bijna de helft gelooft dat gasten minder snel voor hun bedrijf kiezen als niet in duurzaamheid wordt geïnvesteerd. Intussen beschikt ook ruim een derde van de hotels in Nederland over een duurzaamheidscertificaat. Het daadwerkelijke verschil in bezetting tussen de hotels met en zonder certificaat is drie procentpunt: 68 om 65 procent.

Toekomst tot 2014

Voor de komende twee jaar verwacht KPMG dan ook dat duurzaamheid binnen de hotellerie van een trend naar de norm zal gaan. Ook denken de onderzoekers dat zowel bezetting als kamerprijzen onder druk blijven staan.