Mercure hotels vraag om een fotoserie die ook daadwerkelijk in productie kan worden genomen. 'Deelnemers mogen de foto's in een unieke vorm presenteren,' voegt de jury toe.
Met de wedstrijd richt de Mercure Cultuurprijs zich op (semi-)professionele fotografen, vormgevers, ontwerpers en net afgestudeerde studenten van creatieve opleidingen en fotoacademies.
De opdracht bestaat uit twee elementen: een fotoserie rondom het thema 'hotel' en een voorstel voor een presentatievorm. Dit laatste kan een projectie, installatie, boek of een geheel andere vorm zijn. Belangrijk is dat foto's en vorm elkaar versterken en dat beiden passen bij Mercure.
Met de Mercure Cultuurprijs, een jaarlijks terugkerende wedstrijd, wil Mercure hotels creatieven een podium bieden en haar rol in de Nederlandse kunst- en cultuursector versterken.
Mieke Cuppen, winnaar Mercure Cultuurprijs 2011: 'Mijn deelname was een erg leuke en leerzame ervaring. Het heeft mij veel publiciteit, goede contacten en zelfs enkele opdrachten opgeleverd. Daarbovenop is het natuurlijk fantastisch dat een deel van mijn ontwerp daadwerkelijk in productie is genomen en binnenkort wordt gebruikt in alle Nederlandse Mercure hotels.'