Kersverse Amstel-gm Anita Bos: 'Veel spannende dingen doen

Kersverse Amstel-gm Anita Bos: 'Veel spannende dingen doen

Weten wat gasten bezighoudt en ervoor zorgen dat het InterContinental Amstel Amsterdam het mooiste hotel van Nederland blijft.' Dat ziet de kersverse general manager Anita Bos als twee belangrijke doelstellingen. De van NH Hoteles afkomstige hotelier volgde in juli Nils Axing op bij het vijfsterrenhotel en dat verraste (ook) haar, zo vertelt ze in een exclusief interview met Misset Horeca. 'We gaan een hoop spannende, nieuwe dingen doen.

‘Het is een feestje, elke dag weer.’ Anita Bos (44) is nu een kleine twee maanden aan het werk als general manager van één van Nederlands hotelpronkstukken, het InterContinental Amstel Amsterdam. Na 14,5 jaar NH Hoteles kreeg ze van de InterContinental Hotel Group (IHG) de kans leiding te geven aan het luxueuze vijfsterrenhotel, dat de afgelopen twee jaar werd geleid door Nils Axing.

Ook volgens haar gasten is het Amstel ‘het mooiste hotel van Nederland’. En dat moet vooral zo blijven, is de mening van Bos. ‘Investeren is hard nodig en dat gaan we zeker ook doen. Er staan veel nieuwe en spannende dingen gepland. Ik kan daar op dit moment echter nog niet veel over zeggen, daarvoor is het te vroeg.’

Nieuwe hotelbar

Een nieuwtje mag Anita Bos wel delen met Misset Horeca. ‘We krijgen een nieuwe hotelbar en die hopen we komend voorjaar te openen. Afgelopen week heb ik daarvoor groen licht gekregen tijdens een internationale IHG-meeting in Cannes.’

De hotelbar komt in een ruimte die nu nog exclusief beschikbaar is voor de Amstel Club, een club met loyale hotelgasten die eens in de zoveel tijd bijeenkomt in het Amstel. Bos: ‘We hebben de bar en brasserie nu gecombineerd, naast restaurant La Rive (één Michelinster, red.). De nieuwe bar komt naast de lobby en grenst aan het terras en aan de Amstel. Ik heb de eerste artist impressions gezien en die zijn veelbelovend.’

Contact hebben met gasten

Een van Bos kerntaken is zich te begeven tussen haar gasten, zodat ze weet wat er leeft, wat ze belangrijk vinden en hoe ze denken over het hotel. ‘Veel tijd doorbrengen op de werkvloer en contact hebben met gasten.’

Daarnaast wil ze ervoor zorgen dat Amstel Amsterdam, zoals ze het zelf noemt, het mooiste hotel van Nederland blijft. ‘Natuurlijk is er concurrentie en kijken we daarnaar, maar samen maken we Amsterdam interessanter voor internationale gasten. Er zijn veel ambities en druk is er altijd, maar dat is logisch.’


In Misset Horeca van vrijdag 21 september verschijnt een uitgebreid interview met Anita Bos. Daarin vertelt ze waarom ze nooit had verwacht in aanmerking te komen voor de functie van general manager en hoe de contacten met IHG tot stand zijn gekomen, en gaat ze dieper in op haar plannen en ambities en die van IHG. Klik hier voor een abonnement.