Bezuinigingen zorgen voor bijna halvering NBTC

Bezuinigingen zorgen voor bijna halvering NBTC

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is bijna gehalveerd. De promotor van toeristisch Nederland heeft als gevolg van bezuinigingen 40 procent van de medewerkers moeten ontslaan. Hierdoor is er een nieuwe focus van Holland-marketing ontstaan.

De nieuwe focus van het NBTC is primair ingegeven door de bezuinigingen op de rijksbijdrage die het NBTC ontvangt van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. De rijksbijdrage voor de Holland-promotie wordt de komende jaren gefaseerd gehalveerd.

Met ingang van 2015 is er 8,3 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de promotie van Nederland als toeristische bestemming. Dit heeft volgens het NBTC forse impact op de marketing en de organisatie.

‘Voor wat betreft de activiteiten die we niet meer doen, moet je denken aan een grote hoeveelheid van kleine en losse internationale activiteiten per land. We centraliseren de wereldwijde marketingprogramma’s, en de activiteiten die we doen, moeten passen binnen deze thema’s zoals “de creatieve stad” of “de gevarieerde kust”’, aldus Thérèse Ariaans, woordvoerder van het NBTC.

Ariaans: ‘We kiezen voor die activiteiten die een grote zichtbaarheid hebben met veel impact en die zorgen voor een hoge return on investment. Om een voorbeeld te geven, we laten bijvoorbeeld business-to-business activiteiten in volwassen markten over aan de branche zelf. Of we besteden activiteiten uit’.

Het NBTC blijft in aangepaste omvang actief in Nederland en in de elf voor Nederland belangrijkste herkomstlanden en landen met een groeipotentie. Het gaat hierbij om Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, de VS, Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, China en Japan.