AirBnB-reiziger spendeert meer dan hotelgast

AirBnB-reiziger spendeert meer dan hotelgast

Reizigers die via AirBnB een logiesaccommodatie boeken, spenderen meer geld in de stad dan hotelgasten. Dat zegt Ole Ruch van AirBnB. De managing director van AirBnB voor Noord-Europa vindt dan ook dat hotels niet tegen AirBnB moeten vechten, maar moeten zoeken naar samenwerkingsvormen.

In ons land worden naar verwachting dit een kwart miljoen kamers geboekt via AirBnB, het online platform waarbij particulieren een slaapaccommodatie aanbieden tegen een zelf te bepalen tarief.

Met name Amsterdam is een van de populairste steden op AirBnB, zowel bij reizigers als bij particulieren die er zolderkamer, slaapkamer of compleet appartement op aanbieden.

‘De gemiddelde reiziger van AirBnB verblijft langer in een stad dan de gemiddelde hotelgast. AirBnB-reizigers spenderen daarmee meer geld in een stad’, aldus Ruch, die zelf louter in AirBnB-accommodaties verblijft sinds het verkopen van zijn appartement in Kopenhagen.

In zijn presentatie op het congres TravelNext in Maarssen meldt Ruch dat uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde hotelgasten 740 dollar uitgeeft aan een verblijf, waarvan 310 dollar voor een hotelovernachting en 530 dollar aan overige bestedingen zoals eten en drinken. Een gast van AirBnB besteedt gemiddeld 1.100 dollar. Daarvan reserveert hij 360 dollar voor het verblijf en 740 dollar voor lokale bestedingen.

Vooral in Amsterdam is AirBnB goed vertegenwoordig. Vooral is het ook daar waar hotels klachten over de explosieve groei aan populariteit van ‘de nieuwe concurrent’. Ruch zegt gehoord te hebben van het rumoer in Amsterdam. ‘Als we kijken naar de grote steden in de wereld waar we actief zijn zoals San Francisco, Parijs en Londen, dan zien we dat hotelbezettingen daar gelijk zijn gebleven of zijn gegroeid’, aldus Ruch, die stelt dat AirBnB zorgt voor extra reizigers die anders niet naar de stad zouden zijn gekomen.

Bekijk hier de slideshow van de presentatie van Ruch