Consumentenbond klaagt over prijsbeleid reisaanbieders

Consumentenbond klaagt over prijsbeleid reisaanbieders

Reisaanbieders op internet nemen nog steeds massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De Consumentenbond bekeek zestig websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen. Geen enkele site geeft de prijzen helemaal duidelijk en correct weer, vindt de Consumentenbond. Voor de Consumentenbond reden om te starten met de Actie Reisprijzen.

Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De uitschieter is 59 euro voor een zogenoemde 'customer service charge' van World Ticket Center. Ongehoord.'

'Aan deze praktijken moet paal en perk worden gesteld', aldus Bart Combée. 'We gaan de grootste overtreders op hun gedrag aanspreken. Daarbij willen we gebruik maken van meldingen die we van consumenten krijgen.’

In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten, die waren of  niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen.

Ryanair maakt het volgens de Consumentenbond wel heel bont: de optie 'zonder verzekering reizen' blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal 6 euro.