Google: 'Predictive marketing kansrijk voor hotels

Google: 'Predictive marketing kansrijk voor hotels

Online marketing gaat een nieuw tijdperk in en dat biedt voor hotels extra mogelijkheden om geboekt te worden. Voorwaarde is wel dat ze online goed vindbaar moeten zijn en over de tong gaan in sociale media, bij bloggers en andere online 'influencers'.

Dat zegt James van Thiel, Industry Leader in het Travel-team van Google Nederland. Van Tiel gaf afgelopen week een presentatie over online marketing tijdens TravelNext, een congres over de toekomst van de online reisindustrie.

‘We zien drie tijdperken in online marketing. Eerst was er het tijdperk van het sturen van verkeer naar een site naar aanleiding van een zoekopdracht. Het tweede tijdperk is het consumententijdperk. Het derde is het voorspellende tijdperk. Door betere kennis van de klant te hebben door sociale media, door een profiel van de klant en door informatie uit apparaten zoals mobieltjes en computers, kunnen we een voorspelling maken van hoe een klant met ons merk om zal gaan en hoe maken we daardoor een goede connectie met de klant zodat ze terugkeren’, aldus Van Thiel.

Hotels moeten volgens Van Thiel heel goed begrijpen wat hun klanten willen en hoe hun klanten op zoek zijn naar informatie. ‘Als ik mijn boodschap aan kan passen en mensen kan bereiken op momenten dat ze interesse hebben, dan kun je een betere connectie maken waardoor de kans dat ze naar de site komen en een boeking maken vergroten’.

Google gaat niet voorspellen hoeveel mensen er naar een stad komen zodat de horeca hierop zou kunnen inspelen. Van Thiel: ‘Wij kijken wel waar consumenten interesse in hebben. Dus als je een zoekopdracht doet in Google waar jij naar zoekt en ik naar zoek, dan zullen de antwoorden anders zijn. Want wij weten meer over waar jij naar gezocht hebt en daardoor kunnen wij voorspellen wat waarschijnlijk het antwoord is waar jij naar op zoek bent’.

Hotels moeten volgens Van Thiel een aantal dingen doen om straks profijt te hebben van deze zogeheten predictive marketing. ‘Ten eerste zorgen dat ze online goed vindbaar zijn. Dat betekent een goede website, die van toepassing is op verschillende schermgrootte zodat je de site ook mobiel goed kunt zien. Zorg verder dat je SEO en SEA goed op orde hebt. Zorg ook dat influeners, bloggers en mensen op sociale media een mening geven over jouw product’, aldus Van Thiel, die wijst op het belang van een relevante online aanwezigheid van hotels.