Waarde gaytoerisme Europa €50 miljard; €3 miljard uit Nederland

Waarde gaytoerisme Europa €50 miljard; €3 miljard uit Nederland

Homo's in Europa geven zo'n €50 miljard uit in de toerismebranche. Dat blijkt uit onderzoek van de GETA, de Gay European Tourism Asscociation. Dat schat dat Nederlandse homo's ruim €3 miljard spenderen aan toerisme in Europa.

Het rapport van GETA, Gay Tourism Matters, berekende voor het eerst het aantal personen die openlijk voor hun homoseksuele geaardheid uitkomen in West-, Midden- en Oost-Europa. Dat komt neer op 26 miljoen, ofwel 2,6 procent van de totale bevolking. Dat percentage varieert van vijf procent in West-Europese landen tot 0,25 procent in Turkije en sommige voormalige Oostbloklanden.

Hoewel homo’s slechts 2,6 procent van de Europese bevolking deel uit maken vertegenwoordigt de €50 miljard die ze besteden wel acht procent van de €632 miljard die er volgens schattingen van de Europese Unie jaarlijks wordt besteed aan het toerisme in Europa. Volgens GETA besteedden zo’n 850.000 homoseksuele mannen en vrouwen in Nederland afgelopen jaar ongeveer €3,1 miljard in de toerismebranche in Europa.

Nog eens €86 miljard

Op basis van bestaand onderzoek naar de toeristische bestedingen van gays buiten Europa, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, Japan en Australië, is er volgens het rapport een extra markt van €86 miljard, waarvan veel zou worden besteed in Europa. Volgens het jaarverslag 2011-2012 van het Gay en Lesbian Tourism-rapport zijn Londen en Parijs de derde en vierde favoriete bestemmingen voor Amerikaanse gays, na New York en San Francisco.

Amsterdam is een van de top Europese bestemmingen voor homo's, zegt Paul Barnes, woordvoerder van GETA. ‘In The Advocate, het belangrijkste tijdschrift voor homo’s in de VS, staat Amsterdam op nummer in de Top 20 Gay Reisbestemmingen 2013.’ Barnes geeft aan dat het beeld van het ‘gayfriendly Amsterdam de afgelopen jaren is aangetast’. ‘Door anti-homo-activiteiten, in het bijzonder een aantal gevallen van homofobie die zijn toe te schrijven aan Marokkaanse immigranten wiens cultuur botst met de meer liberale Amsterdamse cultuur.’

Website

Steden als Londen en Parijs, maar ook Berlijn, Cannes en Stockholm focussen nadrukkelijk op de homomarkt. Die steden zien de waarde van deze goed spenderende bevolkingsgroep duidelijk in. ‘Homo's zijn een geweldige markt voor de toeristische sector’, aldus Carlos Kytka, uitvoerend directeur van GETA. ‘Omdat we niet de neiging hebben om kinderen te krijgen, hebben we meer besteedbaar inkomen en vrije tijd. We hebben een grotere drang om te reizen, in het bijzonder in rustigere periodes buiten de schoolvakanties.’
GETA lanceerde tegelijk met het verschijnen van haar rapport de nieuwe website Gay Welcome, om mensen te helpen gay- en gay-vriendelijke hotels, evenementen en andere Europese bestemmingen te vinden. De database beslaat inmiddels 3.500 hotels en pensions in heel Europa. Reizigers kunnen hun ervaring delen en advies geven over lokale bezienswaardigheden. De site biedt ook gidsen voor homobestemmingen.

Bedrijfsleven

'Je hoeft je hotel niet rose te schilderen om homoseksuele gasten aan te spreken’, aldus Kytka. ‘Je hoeft ons alleen maar welkom te doen voelen. Als je ons ondervraagt over het delen van een tweepersoonsbed of ons uitsluit van een bruidssuite en Valentijn- aanbiedingen zijn we niet van plan om terug te komen.'

Kytka: ‘Nu de samenleving steeds meer open staat voor homoseksuele mannen en vrouwen, kan het bedrijfsleven zich niet veroorloven om dit belangrijke marktsegment te negeren. We willen de reiservaring in Europa voor homo's te verbeteren en gay-vriendelijke bedrijven te bloeien en te groeien te helpen.’