ATCB: 'Promotie Amsterdam werkt

ATCB: 'Promotie Amsterdam werkt

De opleving van het toerisme in Amsterdam met een toename van hotelovernachtingen als gevolg, komt vooral door extra promotie-acitiviteiten in België, Frankrijk en Duitsland. Dat stelt Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), die verder wijst op een sterkere stijging van het aantal toeristische overnachtingen ten opzichte van zakenbezoek.

Het herstel van Amsterdam laat zich zien op vrijwel alle geografische markten, zo meldt ATCB. Maar de grootste groei is te zien in de nabije landen waar Amsterdam de laatste twee jaar extra promotie-acitiviteiten op richtte. Dat geldt bijvoorbeeld voor de hotelovernachtingen uit Belgie (+19 procent), Frankrijk (+ 18 procent) en Duitsland (+17,9 procent).

Ook het bezoek aan musea en attracties in Amsterdam steeg. Opvallend volgens ATCB is daarbij dat deze groei later inzette.

Metropool Amsterdam, het gebied met ruim 2,2 miljoen inwoners, groeit eveneens snel in populariteit bij bezoekers. Het aantal hotelovernachtingen in dit gebied steeg in 2010 met circa 11 procent. Deze groei is met name te zien op de Britse markt (+ 21 procent) en de Franse markt (+ 23 procent).

Verder valt het ATCB op dat de toeristische overnachtingen sterker stijgen dan die van het zoekenbezoek. Toch overtreffen de zakelijke overnachtingen en bestedingen in 2010 inmiddels het record van 2007, aldus ATCB.