Best Western weer grootste merk

Best Western weer grootste merk

Net als vorig jaar is Best Western weer het grootste hotelmerk van Europa. Het gat met nummer twee Ibis is groot, al loopt het Franse hotelmerk wel in. Radisson is uit de top-10 gevallen.

Dat blijkt uit de ranglijst van de grootste hotelmerken op basis van het aantal kamers, samengesteld door marktonderzoeksbureau MKG Consulting. Best Western voert met 80.313 kamers net als vorig jaar de lijst aan. In 2006 telde het hotelmerk nog 78.140 kamers.

Nummer twee Ibis steeg van 63.749 kamers in 2006 naar 65.868 kamers dit jaar. Een toename van 3,3 procent. Daarmee loopt het Best Western licht in. Nummer drie is, eveneens net als vorig jaar, Mercure. Mercure telt 61.441 kamers. Dat is een halve procent minder dan in 2006.

De top-10 kent alleen een verschuiving onder aan de lijst. Riu Hotels van TUI komt met 25.459 (een toename van 13,9 procent) nieuw binnen op tien. Het verdrijft daarmee Radisson uit de lijst, ondanks een kamertoename van 3,8 procent bij Radisson.

Hotel Brand Ranking Europe 2007

  • Best Western, 80.318 kamers (2,8% meer dan in 2006)

  • Ibis, 65.868 (3,3%)

  • Mercure, 61.441 (-0,5%)

  • Novotel, 42.768 (-1,2%)

  • Holiday Inn, 42.566 (-1,5%)

  • Hilton, 35.190 (5%)

  • NH Hoteles, 31.286 (2,4%)

  • Premier Travel Inn, 31.000 (6,9%)

  • Etap Hotel, 27,829 (5,7%)

  • Riu Hotels (TUI), 25.459 (13,9%)