Crisis en milieu veranderen zakenreismarkt

Crisis en milieu veranderen zakenreismarkt

De zakenreismarkt moet zich aanpassen aan de huidige omstandigheden. Door de crisis reizen zakenlieden veel minder en ook nog eens goedkoper. Daarnaast krijgen steeds meer bedrijven oog voor het milieu waardoor ze hun reisgedrag aanpassen.

Volgens insiders Peter Buis van BCD Travel en Jan-Willem Dekker van Carlson Wagonlit moet het product anders. ‘Er ligt een enorme druk op de reismarkt om het goedkoper te doen. Geen business class meer. Zeker niet voor vluchten binnen Europa.’

Volgens de direct betrokkenen moet het product in het vliegtuig veranderen. ‘Wat heb je er aan om onderweg van Parijs naar Berlijn met je krant te moeten vechten omdat je razendsnel een maaltijd krijgt. Een goede cappuccino is voldoende.’

A la Carte

Jan-Willem Dekker van Carlson-Wagonlit gelooft niet in het groeiende A la Carte beleid van de grote luchtvaartmaatschappijen als KLM. ‘Een manager wil gewoon van Amsterdam naar New York vliegen en niet op een website nog eens vijftig voorkeuren moeten aanvinken. Dat is te bewerkelijk en uiteindelijk ook te duur.’