Fietser beste klant voor horeca

Fietser beste klant voor horeca

De Nederlandse horeca en campingbedrijven verdienen elk jaar 750 miljoen euro aan recreatieve fietsers. Tijdens korte en langere fietstochten worden vaker hotels geboekt en restaurants en cafés bezocht dan in het verleden.

Dit blijkt uit onderzoek naar de economische effecten van recreatief fietsgebruik van het Landelijk Platform Fiets. De bestedingen zijn de afgelopen jaren fors toegenomen. Omgerekend per fietstocht van twee uur en langer gaat om een stijging van 34 procent in vergelijking met 2002. Vooral meerdaagse fietstochten zorgen voor extra omzet.

Fietsarrangementen

KHN benadrukt dat hotels de afgelopen jaren flink geïnvesteerd hebben in fietsarrangementen. ‘De fiets is schijnbaar herontdekt,’ zegt Joris Prinssen van KHN in de Telegraaf.

‘Daar profiteert onze sector behoorlijk van. We zien bovendien een stijgende lijn nu de populariteit van fietsen toeneemt. Horecabedrijven anticiperen op die ontwikkeling. Ook campinghouders profiteren van de stijging van het aantal actieve recreatieve fietsers.