GT-medewerkers bezorgd over salaris

GT-medewerkers bezorgd over salaris

De meest prangende vraag voor de achthonderd medewerkers van de veertien failliete leased hotels van Golden Tulip is wanneer het salaris wordt overgemaakt. De schuldvraag over hoe het kon gebeuren dat Golden Tulip in deze benarde situatie verzeild is geraakt, leeft per hotel verschillend.

Dat zegt Hans Bout, vice voorzitter van de ondernemingsraad van Golden Tulip. Bout is momenteel samen met een team van curatoren en HR bezig aan een tour langs de hotels die vallen onder de faillissementsaanvraag.

‘De meest prangende vraag is: wanneer komt het geld van de UWV op mijn rekening. We proberen de medewerkers zo goed mogelijk te informeren over het invullen van de UWV-formulieren’, aldus Bout.

De sfeer onder de medewerkers is niet veel veranderd sinds ze maandagmiddag om 15.00 uur zijn geïnformeerd door hun hotelmanager over de faillissementsaanvraag. ‘De medewerkers zijn continue goed geïnformeerd. Ze hebben maandag direct een UWV-formulier gekregen. Verder hebben we in april geadviseerd om, indien mogelijk, iets opzij te zetten voor als dit zou gaan gebeuren’.

Schuldonderzoek

De schuldvraag, over hoe het kon gebeuren dat Golden Tulip failliet zou gaan, leeft in het ene hotel meer dan in het andere. Bout: ‘Men is vooral met zichzelf bezig. En dat is logisch. Het schuldonderzoek, zoals dat heet, wordt later gestart’.

Ondanks de lastige tijd waarin de hotels en hun medewerkers zich bevinden, ziet de OR de toekomst met vertrouwen tegemoet. ‘Er zijn genoeg serieuze overnamekandidaten. Medewerkers laten zo nu en dan hun voorkeur weten, maar doen dat veelal op krantenberichten. Daarin profileren de overnamekandidaten zichzelf. Wij zeggen dan ook; let niet op wat ze allemaal in de kranten zeggen en houd vertrouwen in een goede afloop’.