Holland Art Cities brengt €1 miljard op

Holland Art Cities brengt €1 miljard op

Het internationale kunst- en cultuurevenement Holland Art Cities (HAC) van eind 2008 tot begin 2011 heeft zo'n vijf miljoen binnen- en buitenlandse bezoekers getrokken. Samen waren ze goed voor bijna 1,1 miljard euro aan bestedingen.

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research. Met het cultuurevenement beoogden de vier grote steden, hun grootste musea en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) buitenlands bezoek te stimuleren.

Met 220.000 buitenlandse bezoekers die speciaal voor een of meerdere HAC-tentoonstellingen naar Nederland zijn gekomen is de doelstelling ruimschoots gehaald, zo laat HAC weten.

Nederlandse horeca, hotellerie, musea en winkels hebben baat gehad bij de sterke programmering en (inter)nationale promotie van HAC, meldt HAC. Van de in totaal 5 miljoen bezoekers kwamen er bijna 2,9 miljoen uit Nederland.

Zij gaven zo’n 160 miljoen euro uit in ons land. Daarnaast bezochten ruim 2 miljoen buitenlandse bezoekers de tentoonstellingen die onderdeel waren van HAC. Zij gaven ruim 910 miljoen euro uit.

Bernard Wientjes, voorzitter van de Stichting International Events Holland: ‘Na het succes van Rembrandt 400 in 2006 hebben wij deze samenwerking opnieuw gecoördineerd, en wij zijn zeer tevreden met het behaalde resultaat. Een relatief kleine overheidsinvestering levert een hoog rendement op voor de Nederlandse economie door het stimuleren van samenwerking tussen steden en sectoren’.