Horeca bereidt zich voor op grieppandemie

Horeca bereidt zich voor op grieppandemie

Horecabedrijven in Nederland moeten zich voorbereiden op een grieppandemie. Dit vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Volgens de belangenorganisatie vormt de Mexicaanse griep een serieuze dreiging voor horecabedrijven. De eerste hotels hebben concrete maatregelen genomen.

De brancheorganisatie heeft op haar website een speciaal dossier gemaakt dat horecabedrijven helpt met een goede voorbereiding op de griepgolf.

KHN adviseert niet alleen om preventieve maatregelen te nemen, zoals handen vaker desinfecteren, maar ook een plan op te stellen wat er moet gebeuren wanneer bijvoorbeeld dertig procent van het personeel ziek thuis zit.

Hotels Schiphol

Het Dorint Hotel Amsterdam Airport op Schiphol-Oost kreeg onlangs te maken met een mogelijk geval van Mexicaanse griep. Security manager Peter Willems heeft een draaiboek samengesteld waarin staat hoe te handelen als het hotel daadwerkelijk wordt getroffen door de griep. Ook andere hotels op en rond Schiphol hebben hun draaiboeken klaar en hebben met elkaar gesproken over een gezamenlijk plan, zo weet KHN. ‘Maar de gehele Nederlandse horeca loopt risico’ aldus de organisatie.

Hygiëne station

Golden Tulip hotel Val Monte in Berg en Dal heeft al concrete maatregelen genomen. In het hotel zijn tijdens de Nijmeegse Vierdaagse zeven hygiëne stations geplaatst. Hier konden gasten ten alle tijden op een hygiënische manier hun neus snuiten en handen wassen. De stations voor de klanten zijn weer weggehaald, voor de medewerkers is hij nog operationeel.

Hotelmanager Steven Eijberts wil hiermee de continuïteit van zijn hotel waarborgen en gasten laten zien dat hun gezondheid voor hen belangrijk is. ‘In het najaar wanneer de echte grote uitbraak verwacht wordt, kunnen wij de hygiëne stations zo weer van stal halen.’ Het hotel maakt nu wat vaker en extra goed schoon. ‘Met name zaken als deurkrukken et cetera.’