Hotelgasten teruggehaald uit Kenia

Hotelgasten teruggehaald uit Kenia

De reisondernemingen Thomas Cook, TUI Nederland en Sudtours halen hun klanten weg uit Kenia. 'Wij hebben nu 285 klanten in Kenia en die gaan we zo snel mogelijk repatriëren', zei een woordvoerster van Thomas Cook woensdag.

Thomas Cook is met merken als Neckerman marktleider op Kenia. Het bedrijf wil zoveel mogelijk samenwerken met de andere reisondernemingen bij het terughalen van de Nederlandse toeristen.

Wekelijks vliegt een charter van Martinair van Schiphol naar Kenia. Thomas Cook vult ongeveer 180 stoelen, TUI (bekend van merken als Kras en Arke) honderd en Sudtours twintig.

De reisorganisaties kozen voor repatriëring nadat de Calamiteitencommissie besloot om Kenia met terugwerkende kracht tot afgelopen zondag te bestempelen als een gebied waar zich een calamiteit voordoet. Feitelijk betekent dat dat vakantiegangers recht hebben op een schadevergoeding als een deel van hun reisprogramma niet kan worden uitgevoerd.

Het Calamiteitenfonds betaalt de kosten van de repatriëring en draait op voor de schadevergoeding die toeristen krijgen voor de niet-genoten vakantiedagen. Reisorganisaties kunnen in goed overleg met hun klanten ook besluiten om het programma aan te passen. De bedrijven zijn dan wel verplicht om een gelijkwaardig alternatief aan te bieden.

Nederlanders die een reis naar Kenia hebben geboekt, maar nog niet zijn vertrokken naar dat land, kunnen hun boeking zonder kosten afzeggen. Dat kan zolang de Stichting Calamiteitenfonds Reizen geen dekking aanbiedt voor Kenia.

Vooralsnog is de dekking komen te vervallen voor onbepaalde duur. Wie vanaf nu besluit om een reis naar Kenia te boeken, kan geen aanspraak maken op een schadevergoeding uit het Calamiteitenfonds.