Hotelmanagers verliezen macht door internet

Hotelmanagers verliezen macht door internet

Hotelmanagers zijn door de komst van internet het managen niet meer machtig en op de hoofdkantoren van hotelbedrijven ontbreekt elke vorm van visie. Dat zegt internetvoorloper Ronald van den Hoff in zijn nieuwe boek Society 3.0 waarbij hij ingaat op de toenemende impact van internet.

Van den Hoff, initiatiefnemer van het innovatieve vergaderconcept Seats2Meet.com, stelt op zijn blog dat hotelmanagers niets liever willen dan expanderen. ‘Nog meer vestigingen openen en het liefst allemaal in China’, aldus Van den Hoff, die deze expansiedrang ouderwets besturen en organiseren noemt.

De opkomst van de disruptive low cost carriers als JetBlue, Southwest Air, Ryan Air en EasyJet hebben de luchtvaartindustrie op zijn kop gezet, stelt Van den Hoff. ‘Het gehele distributiesysteem van deze partijen loopt via het web, waarbij de traditionele tussenhandel compleet buitenspel zijn gezet’.

Van den Hoff ziet een soortgelijke ontwikkeling in de hotellerie. De hotels met een of twee sterren krijgen volgens Van den Hoff te kampen met concurrentie van onder meer CouchSurfing.org en hotels in het hogere segment moeten rekening houden met een ‘killer app’ als Airbnb.com. Bij beide site bieden consumenten slaapplekken aan waarbij vraag en aanbod samenkomt via internet.

‘Het is een niet te stuiten marktontwikkeling en ook hier is te zien dat de Society30 niet langer “maakbaar” is. Over vijf jaar is dus ook deze industrie compleet veranderd’, voorspelt Van den Hoff.

De waarschuwing aan het adres van de traditionele hotellerie is te lezen in het nieuwe boek van Ronald van den Hoff dat binnenkort verschijnt. Van den Hoff is als serieondernemer regelmatig betrokken bij bedrijven die opereren op de scheidslijn van de hospitality industrie en de wereld van sociale media. Ook was hij jarenlang actief als columnist van Misset Horeca.

.