Hotels krijgen eten en vergaderen niet aan de praat

Hotels krijgen eten en vergaderen niet aan de praat

Hotels presteren verschrikkelijk goed met hun kerntaak als logiesverstrekker, blijkt uit het deze week verschenen toonaangevende HOSTA-rapport. Op andere terreinen, zoals vergaderzalen en hotelrestaurants, scoren ze de afgelopen vijf jaar beduidend minder. De ontwikkeling staat hier nagenoeg stil.

Zo valt uit het deze week verschenen HOSTA-rapport op te maken dat de omzet per vergadergast vorig jaar 32 euro bedroeg. In 2001 was dit nog 39 euro. Ook de bezettingsgraad van vergaderruimtes ligt een stuk lager dan vijf jaar geleden. 10 procent in 2006 tegen 13 procent in 2001.

Voor hotelrestaurants ziet de ontwikkeling er minder dramatisch uit, al is die eveneens niet om over naar huis te schrijven. In 2001 bedroeg de gemiddelde restaurantomzet per hotelgast 26 euro. Vorig jaar was dat slechts één euro meer. De inflatiecorrectie tussen 2001 en 2006 bedroeg 8,8 procent.

videoconference

Marco van Bruggen van Horwath HL, de maker van het HOSTA-rapport, stelt vast dat het echte herstel van de economie voor vergaderzalen en hotelrestaurants nog moet plaatsvinden. ‘We zien duidelijk vertraging in het herstel van vergaderzalen en restaurants in hotels’.

Hotelvoorman Frans Hazen van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) zegt niet direct een verklaring te hebben voor de matige vergader- en restaurantprestaties. ‘Wel is het zo dat er steeds meer vergaderruimtes komen buiten de hotellerie. Verder zou de opkomst van internet en videoconferences parten kunnen spelen’.

Wellness

Hazen, die stelt dat de cijfers het bewijst is dat de horeca niet duurder is geworden, ziet mogelijkheden voor de hotellerie om meer uit vergaderen en eten te halen. ‘Voor hotels is het juist interessant om combinaties te maken. Bijvoorbeeld vergaderen combineren met wellness. Maar duidelijk is dat hotels hun omzet en marges halen uit de kamers. Daarmee kunnen ze vergaderruimtes en restaurants bekostigen’.

Zie ook