Intercontinental Hotels Group voorspelt reistrends 2010

Intercontinental Hotels Group voorspelt reistrends 2010

Nick Rich, IHG director of consumer insights voor Europa, Midden-Oosten en Africa, doet voorspellingen over zaken- en ontspanningsreizen in 2010.

1. Trouwe reizigers

Nu de reisbudgetten kleiner zijn, spelen zakenreizigers en toeristen op veilig bij de keuze van hun bestemming, luchtvaartmaatschappij en hotel. Dit jaar merkten we dat meer gasten terugkeren naar hotels waar ze eerder al verbleven. We verwachten dat deze tendens zich zal doorzetten in 2010 aangezien reizigers zich aangetrokken voelen door “het hotel waar ze weten wie ik ben”.

Deze tendens steunt op twee factoren. De eerste is de toenemende populariteit van merken: consumenten gaan op zoek naar de veilige, gekende namen die zij vertrouwen omdat ze weten wat ze kunnen verwachten, waar ook ter wereld.

De tweede is dat consumenten beslissingen nemen op basis van waarde en niet alleen van prijs. Gewiekste gasten verwachten meer in ruil voor hun trouw. Ons Priority Club Rewards getrouwheidsplan met zijn 47 miljoen leden kende dit jaar een recordtoename van nieuwkomers en leden die hun punten gebruiken. De voorbije drie maanden alleen al verwelkomden we maar liefst drie miljoen nieuwe leden. De Priority Club Rewards leden nemen nu jaarlijks zelfs een derde van alle overnachtingen in IHG hotels voor hun rekening.

Meer leden dan ooit verzilveren de punten die ze verzameld hebben om te genieten van gratis overnachtingen, gratis vluchten en aanbiedingen bij winkelketens zoals John Lewis en Boots. Leden waarderen de flexibiliteit van de getrouwheidspunten en de kansen die het programma hen biedt om geliefden te trakteren op een moment dat het inkomen dat ze kunnen besteden onder druk staat.

2. Altijd bereikbaar

Nu de consumententechnologie steeds sneller evolueert en de gemiddelde mens iedere dag gemiddeld £850* aan gadgets meesleurt, is bereikbaar blijven cruciaal voor reizigers.

De ontwerpers en uitbaters van hotels passen zich aan om gelijke tred te houden met de technologische ontwikkelingen. Volgens ons gaat het niet zo zeer om het aanbieden van de nieuwste kits in hotels, maar om de manier waarop de hotels zelf de technologie gebruiken om de gast een betere totaalervaring te bieden. Van gebruiksvriendelijke websites met een eenvoudige boekingsprocedure tot de ervaring bij het inchecken... wij stellen alles in het werk om het verblijf van onze klanten zo ontspannen en zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Momenteel testen we touchscreen kiosken uit waar gasten zelf kunnen in- en uitchecken.

Twitter biedt hotels de kans om meer gasten te bereiken. Een aantal van onze hotels twitteren speciale aanbiedingen in hun restaurants en kuuroorden voor de eerste personen die reageren op de twitteraanbiedingen. Als bedrijf begrijpen we het belang van sociale netwerksites en daarom maken we onze financiële resultaten niet alleen bekend via de traditionele beursberichten, maar ook via YouTube op www.youtube.com/ihgplc.

3. ‘Luxury snacking’

In 2009 beschikken mensen over een kleiner budget om te besteden, maar dat betekent niet dat ze zichzelf niet meer willen verwennen. We merken een stijging van de ‘luxury snacking’ of korte luxetrips. Sommige van onze kuuroorden, bijvoorbeeld het InterContinental Berchtesgaden in Duitsland, kenden tijdens de crisis een gestage groei van het aantal weekendverblijven.

En hoewel het reisbudget het voorbije jaar onder druk stond, maakten we kennis met een nieuw soort gewiekste gast die profiteert van de scherpe tarieven en evenveel besteedt als vroeger, maar op zoek gaat naar meer luxe voor zijn geld. We merkten hoe mensen overschakelden van een Crowne Plaza naar een InterContinental hotel om bij ons te genieten van een luxueuzer verblijf.

4. De ‘bleisure’ trend zet zich door

Een van de grotere trends in 2007-2008 was ‘bleisure’: zakenmensen die hun zakenreis met een paar dagen verlengden en vaak hun partner of een vriend uitnodigden om hen te vergezellen.

Deze tendens hield relatief goed stand. Het aantal Europese reizigers die aan hun zakenreis een toeristisch verblijf koppelden, steeg tot 6,7 miljoen volwassenen, waarvan 70% in hetzelfde hotel verbleef tijdens de verlengde trip.

5. ‘Staycation’ is een blijver

Binnen het Verenigd Koninkrijk telden we het voorbije jaar 2,6 miljoen extra reizen. Ondanks de tegenstrijdige berichten lijkt deze trend zich door te zetten nu gezinnen de geneugten van ‘staycationing’ in het Verenigd Koninkrijk opnieuw ontdekken.

We verwachten dat deze stijgende trend van binnenlandse reizen zich ook in 2010 zal doorzetten. We zijn ons bewust van de noodzaak om ons te richten op hardwerkende gezinnen met een beperkt budget. Met initiatieven zoals gratis verblijf en gratis maaltijden voor kinderen proberen we de financiële druk wat te verlichten.

6. Pop-ups en ‘third spaces’

We zullen pop-up hotels zien opduiken op muziekfestivals, grote sportevenementen en outdoor activiteiten, of zelfs ad hoc ontmoetingsruimten wanneer daar vraag naar is. Dit biedt merken de kans om de hotels naar de gasten te brengen in plaats van beperkt te zijn door de locatie van hun gebouw.

Starbucks is de voorvechter van het concept ‘third space’. Het biedt hotels de kans om hun openbare ruimtes open te stellen als ontmoetingspunten voor de gemeenschap. In de achttiende eeuw waren herbergen het hart van de lokale gemeenschap, een plek waar mensen elkaar konden ontmoeten, nieuwtjes konden uitwisselen en zaken konden doen. De hedendaagse hotels zouden hun ruimte kunnen aanbieden voor dit soort toepassingen. Tijdens de British Tourism Week in maart 2010 zullen we onze hotels openstellen voor lokale zakenlui om elkaar te ontmoeten en te netwerken.

7. Een goed begin van de dag

Iedereen weet dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Veel reizigers weten echter ook dat een ontbijt in een hotel een erg duur supplement kan betekenen op een op het eerste gezicht goedkoop kamertarief. Slechts 65% van de hotelgasten ontbijt dan ook regelmatig tijdens hun verblijf in een hotel.

Holiday Inn Express heeft het ontbijt altijd opgenomen in de kamertarieven en in 2010 zullen we ons ontbijtaanbod aanpassen met een warm gerecht en een verbeterd continentaal ontbijt. Onderzoek bij consumenten heeft aangetoond dat gasten een grotere keuze aan gerechten willen bij het ontbijt. Zelfs de meest doorwinterde zakenreiziger wil niet elke dag spek met eieren en het is dus heel belangrijk dat wij een ontbijt aanbieden voor alle smaken en diëten.

8. De volgende hotspots

We bouwen onze hotels op populaire plaatsen die gemakkelijk bereikbaar zijn voor zakenreizigers en toeristen. Het oosten van de Middellandse Zee deed het goed in 2009. We zijn er van overtuigd dat steden zoals Sint-Petersburg en Moskou, waar we net ons vijfde Holiday Inn hotel geopend hebben, gebieden in het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Turkije en de minder bezochte delen van het Midden-Oosten, in de toekomst zullen uitgroeien tot echte hotspots.

9. De vrouwelijke zakenreizigers

In 2007 opende het eerste hotel alleen voor vrouwen de deuren in Saudi-Arabië. Door de stijgende aantallen vrouwelijke zakenreizigers zijn er plannen om dat concept verder uit te bouwen.

In de rest van de wereld zal er meer aandacht besteed worden aan de behoeften van vrouwelijke gasten. Van aankomst en check-in tot ontspanningsmogelijkheden over badkameruitrusting tot inrichting van restaurants en openbare ruimtes, volgens ons zijn er nog meer manieren om te zorgen dat de eenzame vrouwelijke zakenreiziger zich meer ontspannen en veiliger voelt dan vroeger.

10. Alles draait rond productiviteit

Door de daling van de zakenreizen en de minder frequente maar kortere en intensievere vergaderingen, staat de zakenreiziger onder een grotere druk om te presteren.

Bij Crowne Plaza onderzoeken we de invloed van slaap en voeding op de productiviteit. In de VS hebben we een nieuw Sleep Advantage programma uitgetest om onze gasten te helpen om beter te slapen. Sleep Advantage bestaat uit een aantal extra’s zoals betere bedden, relax-cd’s en speciale stille ruimten. Na zes maanden onderzoek blijkt dat de gasten beter slapen, wat resulteert in een betere productiviteit de volgende dag. In 2010 introduceren we Sleep Advantage door heel Europa. In 2010 zullen we voor vergaderingen ook maaltijden met een lage glycemische index aanbieden zodat zakenreizigers actief blijven tijdens de vergaderingen en geen dipje krijgen na het eten.