Meer hotelovernachtingen voor Rotterdam

Meer hotelovernachtingen voor Rotterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Rotterdam is vorig jaar gestegen met ruim 11 procent naar ruim 1 miljoen. Bijna de helft daarvan wordt gerealiseerd door buitenlandse gasten, maar de groei zit vooral in de overnachtingen van Nederlandse gasten. Daarnaast verblijven de hotelgasten langer.

Oorzaak van de toenemende belangstelling voor de havenstad is volgens de woordvoerster van Rotterdam Marketing de komst van de Tour de France .

‘Dat evenement heeft veel extra mensen naar de stad getrokken. Het heeft via de televisie natuurlijk ook wat gedaan met het imago van de stad.'

Ook het aantal dagbezoeken steeg met 4,3 procent tot bijna 17,5 miljoen. Behalve de theaters en (pop)podia kregen alle sectoren meer bezoekers te verwerken. De snelst groeiende sectoren zijn musea en kunstcentra met ruim 16 procent en het zogeheten attractief vervoer en city tours met ruim 21 procent.

De sector festivals en evenementen zorgde voor de grootste stijging in absolute aantallen (bijna 300.000), vooral dankzij de Tour de France. Verder noteerde ook de sector bioscopen en casino een forse toename: 293.955 bezoeken, mede door de opkomst van de 3D-film.

‘Het Wereldmuseum was na de revitalisering weer het hele jaar open, de tentoonstelling Kees van Dongen in Museum Boijmans Van Beuningen trok veel publiek en de Watertaxi had ook een goed jaar’, aldus Rotterdam Marketing.