Omzetprognose: alle sectoren in de min

Omzetprognose: alle sectoren in de min

Cafés en restaurants krijgen in het eerste kwartaal van dit jaar te maken met de meeste omzetdaling. In vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar maakt de hotelomzet de hardste duikeling. Dat en meer blijkt uit onderzoek.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat op basis van onderzoek van Synovate in opdracht van het bedrijfschap Horeca en Catering weten de horecaomzet onder druk staat.

Uit het onderzoek van Synovate blijkt dat de drankensector verwacht 5,6 procent minder omzet te scoren in het eerste kwartaal van 2009 ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. Restaurants moeten rekening houden met een gemiddeld omzetverlies van 5,5 procent. Hotels verwachten een omzetdaling van -4,7 procent en fastfoodbedrijven moeten rekening houden met een relatief bescheiden omzetval van 1,7 procent.

In het laatste kwartaal van vorig jaar blijkt de drankensector de grootste omzetverlies te hebben geleden. Cafés behaalden 6,9 procent minder omzet in vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor. Restaurants deden 5,3 procent minder. Hotels scoorden -3,1 procent en fastfood -1,5 procent.

Wanneer het laatste kwartaal van 2008 vergeleken wordt met de prognose van het eerste kwartaal van dit jaar, dan blijkt dat de hotelsector het zorgenkindje is. ‘De omzetontwikkeling in hotels is het meest zorgwekkend’, zegt Joris Prinssen van KHN. ‘Dit komt met name door de problemen met internationaal toerisme. Daarom zijn we recent een campagne gestart om het binnenlandse toerisme te promoten’.

Verder blijkt uit het onderzoek dat er in het eerste kwartaal van 2009 een gemiddeld werkgelegenheidsverlies van 3,7 procent wordt verwacht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Als oorzaak van de omzetval worden de economische omstandigheden en het rookverbod genoemd. Vooral de drankensector geeft aan last te hebben van het rookverbod. De overige sectoren geven aan dat de verslechterende economie de reden is van de omzetdaling.

KHN-directeur Lodewijk van der Grinten erkent de problemen in de horeca. ‘Het is zwaar weer, maar ook zaak om meer dan ooit in de horeca nu creatief en slim te ondernemen’, aldus Van der Grinten.

Tip

Bekijk hier het complete onderzoek